Cefalù - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Cefalù - Reisverslag uit Cefalù, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Cefalù

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

23 Mei 2012 | Italië, Cefalù

Het ontbijt in dit hotel doet zeker niet onder voor de ontbijtjes die we in de eerdere hotels hebben gegeten. Hier hebben ze zelfs scrumbled eggs met bacon op het ontbijtbuffet staan. En je kan zelf verse jus d’orange maken door een hoop sinaasappels in een apparaat te stoppen, de techniek doet de rest. We zouden zo’n apparaat eigenlijk ook thuis moeten hebben, totaal geen gedoe met uitpersen. Vraag mij wel af waar de sinaasappelschillen blijven, er komt alleen maar sap uit. Natuurlijk zijn we begonnen met een Engels breakfast met verse jus, daarna komen de harde pistoletjes met kaas etcetera aan de beurt.

Omdat ons hotel net buiten Cefalù ligt, hebben we het shuttlebusje van het hotel besteld om naar de stad te gaan. Terwijl we op het busje zitten te wachten (natuurlijk komt het busje veel te laat) begint zachtjes wat vocht uit de hemel neder te dalen en terwijl we in het busje zitten begint het al wat harder te regenen. Daar zitten we dan in zomerbroek en met ons t-shirtje aan.

Het busje zette ons af in het centrum. Buiten probeer ik mij nog even gerust te stellen met de gedachte dat de regenbuitjes in Italië van korte duur zijn en het zonnetje spoedig weer vrolijk gaat schijnen. Jammer genoeg geldt dat niet voor vandaag, daarom hebben we al heel snel besloten om beiden een paraplu a raison van 5 euri aan te schaffen. Geen verkeerde aanschaf blijkt later, want het is een hele dag blijven regenen (zo erg zelfs dat mijn paraplu nu al enige mankementen vertoont).

Maar goed, eerst even wat achtergrondinfo over Cefalù. Cefalù wordt voor het eerst vermeld in 396 voor Chr. maar de stad is toch vooral bekend vanwege de middeleeuwse bezienswaardigheden. Centraal middelpunt van de stad vormt een schitterende Normandische kathedraal die in de 12e eeuw is gebouwd. De hoofdstraat van Cefalù is de Corso Ruggero waaraan winkeltjes liggen in allerlei soorten en maten. Deze straat snijdt de stad in tweeën met aan de ene kant nauwe, kronkelende straatjes boordevol met trappen, bogen en doorgangetjes. Aan de andere kant ligt een regelmatig stratenontwerp met rechte straatjes. Waarschijnlijk is dit verschil te verklaren aan de hand van de sociale klassen voor wie de wijken bestemd waren. De rechte straten waren bestemd voor adel en geestelijkheid en de kronkelige straatjes vormden een volkswijk.

We zijn ons bezoek aan Cefalù natuurlijk gestart bij de Duomo. Binnen wordt je aandacht meteen naar de apsis getrokken. Ook hier is een Christus Pantocrator te zien, een prachtig mozaïek kunstwerk. Na de nodige plaatjes te hebben geschoten, hebben we op het terras van het Piazza del Duomo een lekker warme cafe americano besteld. Wat kan de Italiaanse koffie toch lekker zijn, al is het maar gewoon een americano !

Daarna zijn we de corso afgelopen en via de Via Spinuzza (1 van de rechte straatjes) naar een middeleeuws washuis gelopen. Dat wordt hier ‘u ciumi’ genoemd, oftewel de rivier. Een aantal jaartjes geleden deden de vrouw hier nog gewoon de was … wat kunnen de Sicilianen toch goed met hun historie omgaan, zo wordt verleden en heden prachtig gecombineerd ! Even verderop ligt de Porta Pescara, de enige poort die nog rest van de vier middeleeuwse stadspoorten. Achter deze poort ligt meteen een pittoresk strandje met een aantal bootjes. Via het strandje lopen we naar het havenhoofd waar we nog een aantal foto’s maken van de golven die tegen de reusachtige keien van het havenhoofd klotsen.

Na het haventje vervolgen we via 1 van de rechte straatje onze weg naar de Posteria , een toren dat onderdeel vormt van de versterking van de kust. Leuk detail is dat door de doorgang langs de toren maar 1 persoon tegelijk doorheen kan lopen.

Inmiddels was het al 2 uur geworden, dus hoogste tijd voor de lunch. In een bar ristorante hebben we een heerlijke sicilian pasta con le sarde (met sardientjes) besteld met een ijstheetje erbij. Na de lunch zijn we nog even teruggelopen naar de Piazza del Duomo om nog even een paar foto’s van de Duomo aan de buitenkant te maken (de lucht was even iets opgeklaard en was 3 minuten gestopt met regenen), waarna we ons in het labyrint van de kronkelende straatjes hebben begeven. Wat een wirwar van straatjes zeg. Op de nauwe straatjes staan de nodige scootertjes geparkeerd en een enkeling vindt het geen enkel probleem om daar ook nog z’n Fiat Panda neer te zetten, prachtig! We hebben de middag op een overdekt terras afgesloten met een theetje. Om half 5 moesten we weer op het Piazza San Francesco voor ons busje naar het hotel. Dit keer is het busje keurig op tijd, dus van ons hoor je geen klachten.

Waar we vanavond gaan eten weten we nog niet, misschien pakken we zo meteen de auto terug naar Cefalu.

• 23 Mei 2012 - 18:35

Ma En Pa:

Wat een kerken hebben ze daar toch en wat een historie.Wat zijn wij hier armtierig bedeeld.
    Weer een zomerse dag hierOp sommige plaatsen wel 30 gradenHopelijk voor jullie dat het ophoud tmet die regen.Die heb je hier al genoeg gehad.Veel liefs.

• 23 Mei 2012 - 18:39

Ma:

Ik zie een taalfout staan in mijn reactie.En dat voor een onderwijsvrouw
    Genieten jullie maar. Groetjes

• 23 Mei 2012 - 19:24

Giacomo:

de sinaasapperlpellen, voor de hollanders onder ons: de schillen, blijven in het apparaat totdat een leuk grôôtje ze eruit haalt.... iets om dat dan thuis ook te hebben!

• 23 Mei 2012 - 20:43

Marjolein:

ah heb je nou alle zon naar ons gestuurd!!!!!
    Je moest zelf ook wat houden, hoor!!!

Leuk verhaal en mooie foto's weer!!!
    Geniet nog ff!!!
    Liefs een rommelend (onweer) Nederland,

Lein

• 23 Mei 2012 - 20:59

Papa En Mama.:

Erwin leuk dat je af en toe ook een verslag schrijft en als bewijs haha heeft Mathilda een leuke foto gemaakt.
    Prachtige foto's van de binnenkant van de Duomo, wel een grote Dom zeg.
    Ik ben toch wel blij dat er thuis een wasmachine staat en dat ik niet op m'n knieen moet om de was te doen. Leuk om zoiets tegen te komen.

Prachtige foto van die woeste golf.
    Jullie hadden gelijk om het shuttlebusje te nemen dan heb je ook geen auto zorgen. Jammer van de regen maar nu heb je het paraplue geld er in ieder geval wel uit.

Bij ons was het eind van de middag in de schaduw 32.4 graden en dat werd iets later afgestraft met een windhhoos achter aan het weiland, grote hagelstenen, onweer en een stevige regenbui.
    Oma heeft vanavond dit verslag ook gelezen, ze is helemaal bij en geniet weer als ze een verslag leest en de foto's bekijkt.

Wij wensen jullie morgen weer een fijne dag zonder druppels.
    Liefs van ons 3en xxx

• 23 Mei 2012 - 22:25

Kellers & Co:

Ik zie het wel zitten hoor aan zo'n wasplaats...daar zal vast heel wat afgeroddeld zijn . Ik denk dat de belangrijke beslissingen indirect via de wasplaats door de vrouwen aan de mannen door werden verteld. Het was het bruisende hart van de stad.... Mooie foto's weer. Jullie kerstkaart zit er vast welmtussen denk ik. Ik ga mijn boterhammetje even verder opeten, had een late dienst en was weer eens druk... Slaap lekker enk fijne dag morgen! Xxx