Taormina - Reisverslag uit San Marco, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Taormina - Reisverslag uit San Marco, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Taormina

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

26 Mei 2012 | Italië, San Marco

Voordat ik aan het verslag van vandaag begin, moet ik nog een aanvulling maken op het verslag van gisteren. Voor het eerst deze vakantie (sowieso voor het eerst tijdens een vakantie) waren er zelfs kledingvoorschriften voor het restaurant hier: we mochten niet in korte broek en in t-shirt aan het diner verschijnen. We willen overigens hier heel graag vaker een engeltje over onze tong laten piesen, maar als ze dan ook geld piesen, zullen we hier vaker gaan eten….

Vandaag staat Taormina op het programma. Taormina ligt zo’n 15 km van ons hotel verwijderd en is het bekendste toeristenoord van Sicilië. Vroeger was dit een geliefde pleisterplaats voor filmsterren, aristocraten, bankiers en vorsten. Dit is nu nog terug te vinden in de vele pasticceria’s en cafés die bekend staan om hun beroemde klanten. Foto’s aan de wand van de zaken zijn het bewijs.

De auto hebben we geparkeerd in Mazzarò, eigenlijk een heel andere plaats, maar in deze plaats ligt het strand van Taormina. Taormina ligt namelijk op een berg en is vanuit Mazzarò gemakkelijk per kabelbaan te bereiken. Natuurlijk hebben we een retourtje kabelbaan gekocht.

Boven aangekomen loop je na 100 meter al tegen de Porta Messina aan, de poort waar de hoofdstraat van Taormina begint, de Corso Umberto I. Het is relaxed flaneren in deze licht hellende straat met mooie winkels, cafés en restaurants. Even later staan we opeens op het Piazza Vittorio Emanuele, dit plein ligt op de plaats van het oude forum van de stad. De deuren van de Chiesa Santa Caterina met het mooie barokportaal staan uitnodigend open, maar we mogen niet naar binnen vanwege een trouwerij die later vandaag zal plaatsvinden. Natuurlijk werpen we even een blik (nee, geen colablikje) in de prachtig versierde kerk. Achter de kerk zijn de restanten van een Odeon te zien, een klein overdekt theater uit de 1e eeuw na Chr. Naast de kerk staat het Palazzo Corvaja. Dit palazzo heeft lange tijd leeg en verwaarloosd gestaan, maar ligt er inmiddels weer prachtig bij.

Verderop in de corso vinden we het Piazza IX Aprile. Zelf vind ik dit het allermooiste plein van Taormina. Het plein ligt boven de zee en biedt een schitterend uitzicht op de baai en de Etna, die we helaas door de nevel niet helemaal helder op de foto konden zetten. Op het plein zijn ook de kerk van Sant’Agostina uit de 15e eeuw, de kerk van San Giuseppe uit de 17e eeuw en de Torre dell’Orologie te bewonderen. In de hoek naast deze toren is cafe Wunderbar, waar men zich te goed kan doen aan de lievelingscocktails van Liz Taylor, Richard Burton, etc. Op het terras van dit cafe wilden we daarom ook wel wat nats bestellen maar toen we de prijzen op de menukaart zagen, zijn we heel snel opgestaan en weggelopen. Menukaarten en de ober in verbijstering achterlatend, maar ja, misschien moeten we eerst maar eens een filmcarrière opstarten … Overigens hebben we bij de concurrent aan de overkant een heerlijke panini met the freddo kunnen scoren voor heel wat minder eurootjes, maar wel met hetzelfde uitzicht op het mooie piazza, onder het genot van 2 straatmuzikanten die heel aardig het Italiaanse repertoire ten gehore konden brengen.

Het derde en laatste piazza dat aan de Corso Umberto Iigt, is de Piazza Duomo. In het midden van het plein staat een mooie barokke fontein en natuurlijk is hier de Duomo te vinden. De kathedraal dateert uit de 13e eeuw en is gewijd aan San Nicola di Bari. Het gebouw is versterkt met kantelen en wordt daarom weleens een versterkte kathedraal genoemd.

Helemaal aan het einde is de Porta Catania te vinden. Nadat we ook deze toegangspoort op de foto hadden gezet, zijn we naar het Teatro Greco gelopen. Dit oorspronkelijk Griekse theater werd door de Romeinen grondig verbouwd en vergroot. De Romeinen verwijderden de eerste rijen zitplaatsen om van het orkest een ronde arena te maken die meer geschikt was voor circusspelen en natuurlijk voegden ze een gang toe waarlangs de gladiatoren en de wilde dieren werden binnengelaten. Omdat het weer steeds meer begon te betrekken en we het al een beetje boven hoorden donderen, hebben we een plekje gezocht waar we een beetje droog konden staan. Hier hebben we wel zo’n drie kwartier gestaan, het was windstil en de regenbui bleef maar boven ons hoofd hangen. Gelukkig hebben we wel een aantal foto’s zonder nattigheid kunnen maken, maar met wel een aantal wolkjes erop.

Na ons bezoek aan het Grieks theater hebben we in de hoofdstraat een heerlijk ijsje gekocht. Het lukt ons nog steeds om iedere keer weer een andere smaak te testen: vandaag waren dat de malaga en pistache voor Mathilda, en de Zuppa Inglese en pistache voor mij. Ik kan helaas nog steeds niet zeggen wat de lekkerste smaak is, daarvoor moet ik ze eerst echt allemaal proeven. Na het ijsje zijn we rustig teruggelopen naar het Piazza IX Aprile, waar we heerlijk relaxed op een bankje hebben gezeten. Een straatventer op het piazza heeft zijn speelgoedhondje op batterijen los gelaten. Leuk hondje hoor, die doet 5 stapjes naar voren en 1 stapje terug (het lijkt dat ene liedje wel) en begint dan te kefferen. Leuk ook om te zien hoe mensen en vooral kinderen op het hondje reageren.

Aan het einde van de middag zijn we op een terras op het Piazza Vittorio Emanuele neergestreken om een prima spaghetti carbonara van 7 euri te bestellen …

• 26 Mei 2012 - 20:15

Kellers & Co:

Vanaf een nog steeds warm balkon 23 graden schrijf ik jullie een reactie.
    Ff 1 ding....ik heb nog geen bewijs gezien dat jullie ijs eten !!! En ook van een lekker ijswinkeltje met diverse soorten ijs zou ik best willen zien !! Dus een opdracht :-) ...
    Techniek staat toch voor niets...zit ik lekker op het balkon, lekker wijntje chipje erbij en tegelijkertijd songfestival via de laptop aan. Soort van The Voice, want ik zit gewoon te laptoppen met alleen het geluid aan...heel leuk en kan je een liedje goed beoordelen of het wat is of niet...ik gan voorlopig nog voor Estland!!
    Nou veel liefs, de uitslag zal ik nog laten weten.
    xxx

• 26 Mei 2012 - 21:18

Papa En Mama.:

Prachtige foto's en jullie zitten duidelijk in een andere omgeving, dat is ook te zien en te lezen. Wat het schrijven van jullie aangaat is en dat viel papa op dat jullie 2en dezelfde schrijfstijl hebben en dat het verschil alleen te zien is door dat jullie naam erboven staat. De wolkjes op de foto's is niet echt hinderlijk hoor!

Als de engeltjes geld gaan piesen dan moet je er denk ik achteraan gaan rennen want dat rolt natuurlijk weg. Zo ook het niet wat gaan drinken in cafe wunderbar, jullie hebben gelijk want uiteindelijk zijn jullie gewoon lekker hollanders. Hebben jullie nog dagen genoeg om alle ijssmaken uit te proberen ?

De prachtige mand met het fruit is van marsepein want normaal gesproken ligt er geen witlof tussen het fruit. Maar... mooi knap is het wel.

Zo te zien hebben jullie morgen weer goed weer, dus ? Geniet maar lekker.

Liefs vanuit een warm Markelo. xxx

• 27 Mei 2012 - 07:45

Pa En Ma:

Zondagmorgen:Wij blijven ons verbazen over al die prachtig,oude gebouwen daar en er staan er zoveel.
    Jullie hebben al heel wat indrukken moeten verwerken.
    En al die ijsjes en die pizza's.Maar dat lopen jullie er ruimschoots af, denk ik.Hier nog steeds heel goed weer,maar het wordt wel minder de komende week.Groetjes.