Monreale+Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Monreale+Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Monreale+Palermo

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

21 Mei 2012 | Italië, Palermo

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben, is vandaag onze laatste hele dag in Palermo aangebroken. Er staat eigenlijk niet veel op ’t programma: alleen een bezoek aan Monreale (een buitenwijk van Palermo), waar één van de mooiste dommen staat. De dom vormt het hoogtepunt van de Normandisch-Arabische bouwkunst en is in 1172 gesticht door Willem II (is dit onze Willem II, of een andere? Ons boek vertelt dit niet!).

Wat een pracht en praal na entree van de dom. Er is ontzettend veel mozaïek gebruikt en dat is nog allemaal in goede staat. Het interieur bevat mooie mozaïeken die passages uit het Oude Testament verbeelden, en schijnen zeer beroemd te zijn. Zo hebben we het verhaal over de Ark van Noach ontdekt, en onze eigen bruiloftstekst over Adam en Eva. De centrale apsis (rondom het altaar) trok de aandacht door een enorm mozaïek van Christus. In een zijnis van de dom bevond zich ook nog een mooie Mariakapel.

Naast de dom is een benedictijnenklooster verrezen. De eenvoudige, maar mooie binnentuin, wordt “omarmd” door een kruisgang van 228 ranke dubbele zuilen met uiteenlopende versieringen. De zuilen worden bekroond door bewerkte kapitelen, die de Arabisch geïnspireerde bogen ondersteunen. In de bewerkte kapitalen zijn ook verschillende stukken uit de bijbel te herkennen. Wij hadden een overzicht bij welke pilaar wat te zien was, maar toch was het lastig dit te ontdekken.

Na dit alles moois bekeken te hebben, hebben we bij een panineria voor de dom een foccachia gescoord, met een lekkere arancini. Inmiddels was de lucht weer open getrokken (vanmorgen waren we opgestaan met een blauwe lucht, maar het was inmiddels weer bewolkt geworden).

We hadden nog de hele middag voor ons en Erwin stelde voor om naar de Capella Palatina te gaan. Eigenlijk zouden we dit gisteren al gaan doen, maar Erwin had zich verlezen in onze reisgids en de openingstijd verkeerd gelezen. De Capella Palatina ligt aan de buitenkant van de oude stadsmuur, in het Palazzo dei Normanni. Dit keer zijn we met de auto gegaan en hebben we een gratis parkeerplekje op zo’n 500 m. van onze bestemming kunnen vinden (netjes toch?!?!).

De Capella Palatina bevat ook weer veel mozaïeken en is gesticht door Roger II in 1132, en ook deze kapel is een voorbeeld van de Arabisch-Normandische kunst (net als de Dom in Monreale). Zowel in de koepel als in de centrale apsis is weer een beeld van Christus in mozaïeken afgebeeld. Wat is het toch ontzettend knap dat men dat in die tijd zo kon maken. Dat vind je toch niet meer terug in de moderne kunst? De muren vertonen weer scènes uit de bijbel.

Na de Capella Palatina mochten we ook nog naar de Koninklijke vertrekken van het Palazzo (2 “evenementen” voor de prijs van 1). Het Palazzo dei Normanni is door de Arabieren in de 11 eeuw op de overblijfselen van een Romeins fort gebouwd. Tegenwoordig zetelt het Siciliaanse Regionaal Parlement in dit gebouw. We mochten hier alleen onder begeleiding en Italiaanse uitleg een aantal van de zalen bekijken. Geen idee wat er allemaal gezegd werd, maar mooi was het er wel. O ja, ik verstond nog wel dat je geen foto’s mocht maken!

Omdat de zon zo lekker aan het schijnen was, is Erwin de oude stad een klein stukje ingelopen om de Porta Nuova en de kathedraal nogmaals op de foto te zetten; nu met een zonniger lucht dan gisteren. Zelf ben ik in een parkje gaan zitten en heb een beetje om me heen zitten kijken, o.a. naar de heren bejaardenclub van Palermo, die op verschillende plekken in het parkje aan het kaarten waren. Ik kan je vertellen, het kon er soms heftig aan toe gaan. Werd er misschien vals gespeeld of was dit het Siciliaanse temperament? Uiteraard hebben we de middag afgesloten met een ijsje (sorry: vergeten een foto te nemen) en zijn we daarna weer terug gereden naar ons hotel. We weten gelijk wat rijden in de avondspits in Palermo is! Eén en al drukte, aan voorbedrukte rijbanen houdt men zich dan niet, en de auto’s rijden overal de straat over, totdat ze erachter dat er niet voor ze geremd wordt, dan stoppen ze wel. De auto staat inmiddels nog steeds heel en zonder extra deuken op de parkeerplaats van het hotel.

Vandaag hebben we weer lekker makkelijk in de restaurant van het hotel gegeten: een huisgemaakte pasta…héérlijk!

Morgen gaan we naar Cefalù, nog geen 100 km. hier vandaan, maar Erwin heeft nog een prachtig ritje (zegt hij zelf) in de Garmin gezet, zodat we wel weer een dag onderweg zijn. Wederom: geen idee hoe het internet gebeuren in het hotel in Cefalù is, dus als er geen berichtje volgt: geen zorgen!
Tot nu toe valt het allemaal erg mee, dat we overal wel internet hebben. Soms maar 2 uur voor 4 nachten (in Valderice), soms iedere dag een andere hotspot code voor 24 uur (zoals hier in Palermo).

PS: wij hebben overigens totaal niets gemerkt van de aardbeving in Noord Italië. Dat is hier ook zo’n eind vandaan!

• 21 Mei 2012 - 20:10

Pa En Ma:

Wat een kerken! Prachtig, prachtig. Je raakt niet uitgekeken op al die details.Dit is echt wel een cultuur reis.Hoe is de bevolking daar?Of merken jullie daar niet veel van,
    Hier was het vandaag een prachtige dag.De temperaturen lopen op.
    Groetjes.

• 21 Mei 2012 - 21:42

Papa En Mama.:

De Willem II waar jullie over schrijven is een vreemde. Er is een Willem II die geboren is in Leiden en zoon van Floris IV geboren in 1227 geen Oranje. De Willem II van Oranje is geboren in 1626.
    Zo hebben jullie een stukje geschiedenis terug.

Maar wat zullen jullie genoten hebben van al het moois in de Dom. Prachtig. Hier hadden we zeker ook wel even willen kijken. Het was zeker allemaal bladgoud. Heel erg mooi.

Mathilda heb jij echt geen verboden foto gemaakt? Of werd er teveel op je gelet.

Dank voor het verhaal en de prachtige foto's.

Liefs uit een warm (27gr) Markelo.

• 22 Mei 2012 - 10:15

Wim En Loes:

Dit is ècht een cultuurreis.. met prachtige gebouwen.. (die nog compleet zijn)..en een gratis parkeerplaats is nooit weg. (kun je nog eens een extra ijs nemen ;-)).

Er werd vroeger wel meer werk van een kerk gemaakt... Heel mooi!!

Het weer is, zoals de voorgangers (nee geen dominee's) al schreven ook prachtig.. daar genieten wij ook van. Ik neem nog een extra ijs(je?)
    liefs van ons