Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Palermo

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

20 Mei 2012 | Italië, Palermo

Na een stevig en voedzaam ontbijt in het hotel hebben we de bus genomen richting het oude centrum van Palermo. Onze Punto hebben we bij het hotel laten staan, want het is een heel gedoe om je auto in het centrum van Palermo te parkeren. Ieder klein gaatje op straat en op de stoep wordt benut en soms staat men wel 3 rijen dik naast elkaar geparkeerd. Zie daar maar eens uit te komen en de bus is een gemakkelijke optie. Van de buschauffeur mochten we gratis meerijden, omdat kaartjes in de bus niet verkocht worden en het verkooppunt gesloten was.

We zijn uit de bus gestapt bij het kruispunt Vittorio Emanuele – Via Roma. Dit kruispunt ligt precies halverwege de Vittorio Emanuele, de hoofdstraat van het oude centrum van Palermo. Hier is ook de Quattro Canti. Dit is meteen het chicste plein van Palermo. Quattro Canti dateert van 1600 toen de stad in vier delen was verdeeld. De piazza heeft geen scherpe hoeken, dit komt door de holle gevels van de 4 hoekpanden. Voor elke schitterende gevel prijkt een fontein en zijn er heiligen beelden te zien. Vlakbij is ook de Fontana Pretoria. Deze fontein werd tussen 1552 – 1555 ontworpen door een Toscaanse beeldhouwer en was oorspronkelijk bedoeld voor een Florentijnse villa. Later hebben ze deze enorme fontein neergezet op de Piazza Pretoria in Palermo. Vanwege het vele naakt dat is te zien, wordt het ook wel de “fontein der schaamte” genoemd.

Via de kerk San Domenico met zijn barokgevel zijn we richting de haven en de Porta Felice gelopen. Deze poort staat tevens aan het einde van de Vittoria Emanuele. Achter deze poort ligt een parkje waar we heerlijk op een bankje hebben gezeten met uitzicht op zee, ver weg van alle drukte van de stad. Een paar meter verder zit een oud mannetje op een opklapstoeltje rustig te vissen.

Op het Piazza Marina, een van de grootste pleinen van Palermo, hebben we op een terras brucetta en een pizza besteld. Aan het plein ligt een mooi park met grote bomen met luchtwortels, de Ficus Magnoliodes. Helaas konden we het park alleen van achter het omheinende hek bekijken, omdat ze het park aan het renoveren zijn. Desondanks zagen we dat het een mooi park is. Na de lunch zijn we via een omweg weer teruggelopen naar de Quattro Canti om vervolgens de andere kant van de Vittorio Emanuele te gaan bekijken.

Hier staat allereerst de aan de Onze Lieve Vrouwe Hemelvaart gewijde kathedraal. De kathedraal staat op een plek van een vroegchristelijke basiliek uit de 12e eeuw, maar door de veelvuldige verbouwingen is van de originele constructie weinig meer overgebleven. De mengeling van stijlen vormt dus eigenlijk de geschiedenis van Palermo. Helaas was de kerk dicht, zodat we de binnenkant niet hebben kunnen bekijken. Even verderop zien we het Palazzo dei Normanni, hier resideerden de heersers van de stad. De buitenkant vertoont nog sporen van de originele Arabisch-Normandische bouwstijlen. Naast het palazzo bevindt zich de Porta Nuova, deze poort vormt tevens het begin van het oude centrum. Als je dit dan zo allemaal ziet, dan heeft Palermo in vroeger dagen best wel wat betekend.

Net buiten het oude centrum zijn nog het Teatro Massimo en het Teatro Politeama te bewonderen. Hoewel we onze benen al behoorlijk begonnen te voelen, vonden we dat we deze theaters vanwege hun culturele waarde zeker niet mochten overslaan. Moe maar voldaan zijn we rond kwart over vijf op het Piazza Ruggero Settimo weer in de bus gestapt richting ons hotel. Nu hadden we wel kaartjes weten te bemachtigen, dus konden we legaal meerijden. Alhoewel legaal….de bus was te vol om bij de stempelautomaat te komen !

Om onze benen niet meer teveel te belasten wilden we in het hotel eten, maar hebben dat uiteindelijk niet gedaan. Dit hotel wordt ook gebruikt voor feesten en partijen. Om de gasten niet lastig te vallen zijn we in de pizzeria op de hoek een pizza gaan eten.

Zoals jullie op de foto’s kunnen zien, hebben we vandaag een bewolkte dag gehad. Helaas heeft Mathilda geen fotobewerkingsprogramma op haar notebookie, zodat we de blauw luchten niet kunnen inkleuren. De temperatuur loog er echter niet om: in de stad was het benauwd en vies warm.

• 20 Mei 2012 - 20:31

Pa En Ma:

Wat een prachtige gebouwen.Waren ze daar in het verleden dan zo rijk? En allemaal zo dicht bij elkaar.
    Als we hier in een grote stad is een gebouw hebben, demoeite waard om eenste gaan bekijken, is het al heel veelen dan is het nog maar een flauw aftreksel van wat je daar ziet.
    Erwin we hebben zojuist op tv een reportage van Sana gezien.Zou voor jou ook interessant geweest zijn.
    Vandaag bij ons een zonnige dag. Eindelijk!! Liefs voor beiden En nog maar veel genieten.

• 20 Mei 2012 - 20:37

Papa En Mama.:

Zonder blauwe luchten is voor de verandering ook wel eens leuk, maar de blauwe luchten hadden we hier vandaag. Palermo is best wel een grote stad, zo te zien. En de gebouwen en fonteinen zijn ook weer erg mooi.
    Het is inderdaad best handig om hier de bus te pakken.
    Groetjes van ons drieen.

• 21 Mei 2012 - 05:22

Wim En Loes:

Mooie foto's en een mooie stad, Palermo.. Het lijkt of ze bij Porta Felice een stukkie uit een bestaand huis hebben gehaald.. maar dat zal wel niet ;-)
    Hier wordt het weer ook zo als het zou moeten zijn...

groetjes en liefs van ons

• 21 Mei 2012 - 09:52

Kellers@ Co:

Als je alleen maar blauwe luchten heb ga je je daar toch te veel aan wennen...alhoewel het hier ook beter word hoor ;-) !!!
    Mooie gebouwen zeg!!
    Is juist super leuk om met het openbaar vervoer te gaan en je tussen het "gewone" volk te begeven..... En een pizza-tje eten vonden jullie vast niet erg.
    Nou ik ga aan het werk, bedden verschonen, opruimen, zwabberen, lampje verven nog wat behangstukjes her en der in de meidenkamer plakken, boodschappen doen, koken, met huiswerk helpen, hond uitlaten, afwassen, afdrogen, dames uit school halen....pffffffffffff.
    xxx

• 21 Mei 2012 - 10:43

Stijntje:

Nu, weer een beetje op adem gekomen, veel ziekenhuisbezoek naar Steven, veel voorbereidingen, en gisteren ook al weer hard gewerkt in ons nieuwe huis, nu even tijd voor dit berichtje. Prachtig hoor om zoveel indrukken te mogen opdoen, voor jullie. Het ziet er allemaal heel fraai uit, zoals de foto''s weergeven. Geniet verder, en veel plezier. xx

• 21 Mei 2012 - 18:54

Oma Bregman:

Hallo Erwin en Mathilda.

Ik heb alle stukken gelezen, ze hebben daar veel oude gebouwen met veel beelden. Echt Italie. Ik vind dat niet erg want ik vind beelden altijd heel mooi en knap van diegene die dat gemaakt heeft.

Jullie hebben veel mooi weer zoals wij hier nu ook en dat al 4 dagen, we hebben lekker buiten gegeten en zijn lekker verbrand.
    We hebben nog een hoop plannen net als jullie.

Ik wens jullie nog veel fijne dagen en geniet ervan.

Groetjes, oma en tot kijk.