naar Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu naar Palermo - Reisverslag uit Palermo, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

naar Palermo

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

19 Mei 2012 | Italië, Palermo

Vandaag weer een reisdag; alhoewel het via de kortste weg in kilometers niet ver is (86 km), zullen we wel weer een dagje onderweg zijn, met excursies erbij.

We reden als eerste naar Segesta. Segesta was in vroeger tijde een beetje de concurrentiestad van Selinunte (waar we eerder deze waren, met o.a. de Arcropolis). De steden stonden constant op voet van oorlog en werden regelmatig aangevallen. De Dorische tempel van Segesta heeft de plunderingen en de tand des tijds goed doorstaan en staat nog altijd op een heuvel bij Monte Barbaro. We hebben weer prachtige plaatjes kunnen schieten; mede ook door de (wederom) blauwe luchten en stralende zon!

“Naast” de tempel staat er ook nog een goed bewaard gebleven Grieks theater uit de 3e eeuw voor Chr. Dit theater is gehouwen uit de top van de Monte Barbaro en bestaat uit een halve cirkel met een diameter van 63 m. (ik heb het niet persoonlijk nagemeten !). We hadden gelezen dat ook hier om de andere zomer klassieke stukken worden gespeeld, dus we vreesden het ergste (net als in Siracusa). Gelukkig bleek dat niet zo te zijn: we zagen een mooi (goed gerestaureerd) theater, waarbij je je echt kunt voorstellen hoe eeuwen terug mensen daar hebben zitten genieten van de voorstellingen; zeker ook door het prachtige uitzicht wat je er hebt.
Om in het theater te komen, moesten we eerst flink stuk omhoog lopen; gelukkig was er een verharde weg wat dan wel weer makkelijk loopt. Die weg was er vanwege een pendelbusje, wat je dus eventueel kon nemen (tegen betaling), maar wij hebben de benenwagen genomen. Je krijgt dan nog eens een extra gevoel van trots als je het dan gehaald hebt !

Na dit alles bekeken te hebben, was het alweer tijd voor een focaccia met een blikje koude ijsthee. Was is dat toch heerlijk met dit warme weer; we drinken hier liters ijsthee (thé freddo con limone) weg.

Na Segesta zijn we doorgereden naar Corleone via diverse kleinere landweggetjes. Op deze manier krijg je een goede indruk van het landschap…en dat is erg mooi. Op de kaart (toch altijd nog handig, naast een voorgeprogrammeerde routeplanner) was te zien dat we langs bergketens reden van zo’n 1.000 en 1.416 m. hoogte. Eigenlijk was het landschap vandaag erg kaal, met veel onkruid. Maar het onkruid is erg mooi en fleurig: veel klaprozen, gele bloemetjes en soms hele velden met rode bloemetjes. Zonde als het onkruid dan gewied gaat worden.

Erwin wilde altijd al eens in Corleone gaan kijken; al had ik gelezen dat het een slaperig plaatsje op een heuvel was. De censuur heeft ervoor gezorgd dat de foto van Erwin bij het bord van Corleone niet geplaatst wordt, maar alleen het bord van Corleone zelf. In Corleone heeft Erwin nog wel wat foto’s gemaakt (ik durfde dat niet) en hebben we op het centrale plein een lekker ijsje gegeten…€ 1,50 per ijsje met héél veel ijs. En ach…we weten heus wel waar dat geld heengaat, maar de auto stond “toevallig” geparkeerd voor een gelateria en het was té warm om niet een ijsje te eten!

Na Corleone zijn we verder binnendoor naar Palermo gereden. Vlak voor Palermo reden we door het plaatsje Altofonte. Alhoewel de bewegwijzering voor Palermo een andere richting aangaf, gaf onze routeplanner een binnendoor straatje aan: het was maar goed dat we én geen tegenliggers tegenkwamen, én niet in een doodlopende straat reden, én geen auto hebben die groter is dan de Punto waarin we rijden!

Rond half vijf kwamen we – na 175 km. gereden te hebben – aan bij ons hotel: even buiten het centrum van Palermo zelf en redelijk groot. We hebben een mooie design kamer, gelegen aan de binnentuin. We zullen het hier vast wel 3 nachten volhouden.

Vandaag gaan we eten in het restaurant van het hotel.

Internet gaat geloof ik erg lastig hier: dan weer wel, dan weer niet, maar zodra we kunnen plaatsen we wat we willen!

• 19 Mei 2012 - 17:49

Kellers & Co:

Ziet er weer mooi uit hoor! Jammer dat de foto met Erwin er niet op staat en ik mis de foto van het ijs.... Wat zouden jullie gedaan hebben als er toch een tegenligger zou komen...in z'n achteruit?? Waarom durfde jij Mathilda geen foto's te maken? Was ju bang om opgepakt te worden...:-) . Hier was de temperatuur volgens mij ook wel te doen vandaag..ik zit in de nacht dus heb geen idee, zonnetje schijnt nog wel. Eet smakelijk voor straks! Xx

• 19 Mei 2012 - 21:54

Papa En Mama.:

Hoi, hoi..

Vandaag gingen jullie op weg naar alweer het 4e hotel, het gaat best vlug. Dat jullie weer een mooie rit hebben gehad is te lezen en te zien. Zo ook het onkruid voor zo'n oude tempel, prachtige foto's van theater en een uitgestorven hoofdstraat. Geld voor een nieuwe wegbewijzering hebben ze waarschijnlijk niet maar jullie zijn er wel gekomen.
    Leuk he, om door zo'n smal straatje te rijden.

Liefs uit een zonnig en warm Markelo.xxx

• 20 Mei 2012 - 09:12

Giacomo:

voor geschiedenis-en cultuurlessen kunt u terecht bij jufvrouw mathilda....