Erice + Trapani - Reisverslag uit Valderice, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Erice + Trapani - Reisverslag uit Valderice, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Erice + Trapani

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

16 Mei 2012 | Italië, Valderice

Dit verslag begin ik nog even met een terugblik naar gisteren. Erwin had nog niet geschreven waar we zouden gaan eten. Het plan was om in het hotel te gaan eten, omdat we eigenlijk best wel afgelegen zitten van de plaatsjes. Aangezien je hier laat moet gaan eten (pas tegen 19.30 / 20.00 uur) moet je ook weer laat terug. Als je dan nog een berg op moet om naar je hotel te komen (of af) met alle slingerweggetjes en haarspeldbochten van dien, dan bedenken we ons naar maar. Zo zie je maar weer…..ieder voordeel (het uitzicht van het hotel en zwembad) heeft z’n nadeel!
Maar goed het eten: het restaurant is geopend vanaf 20:00, dus wij om iets over achten er naartoe. Is het dicht!!! Gelukkig hebben we nog wat gevulde cakejes in de auto, dus nemen we die maar als avondeten. Verhongeren zullen we vast niet.

Vanmorgen na het opstaan vroeg ik me wel af, of er ontbijt zou zijn. Daarvoor hebben we tenslotte ook betaald, maar ja, als het restaurant ’s avond nog dicht is (te weinig gasten), dan vraag ik me af of er wel ontbijt geserveerd wordt. De man achter de receptie zei gisteren bij het inchecken niets over het ontbijt. Gelukkig hoorden we de messen op de borden snijden, toen we naar het restaurant liepen; er was inderdaad ontbijt. Een heerlijk ontbijtje met ook al taart op het buffet. Dat hebben we ook al eerder in Siracusa gezien. Wat een zoetekouwen zijn die Italianen eigenlijk.

Vandaag stond Erice op het program. Vanaf ons balkonnetje kunnen we het kasteel op de bergtop (van de Monte San Giuliano) zien liggen. De geschiedenis van Erice gaat heel ver terug, dat blijkt onder meer uit de cultus van de vruchtbaarheidsgodin Venus Erycina. De stad, die een driehoekige plattegrond heeft, ademt nog een middeleeuwse sfeer, met mooie stadsmuren, prachtige bestrate wegen, natuurstenen huizen met versierde portalen, pleintjes en tal van kerken (ik heb gelezen: ruim 60 ! (we hebben ze niet allemaal bezocht hoor ;) )). Eigenlijk deed het me een beetje denken aan Durbuy in België. Het vestje dat we vandeweek in Enna in de auto konden laten liggen, hebben we nu maar aangetrokken, want het is best wel frisjes….zo’n 16 graden maar. Er staat namelijk een behoorlijke wind die recht uit (de Middellandse) zee waait. Erice staat ook bekend om de heerlijke patisserie en het vele marsepein dat er gemaakt wordt. Bij een tentje hebben we uiteindelijk een bakkie gedaan, een broodje gegeten met nog een stukje taart met felgroene zachte vulling. Het zal iets van pistache zijn geweest, al hebben we dat er niet uitgehaald. Het zal ongetwijfeld goed zijn klaargemaakt, maar een volgende keer bestel ik het niet meer.

Na ons broodje zijn we slinger-de-slang beneden naar Trapani gereden. Trapani ligt aan de voet van de San Giuliano en was vroeger de havenplaats voor Erice. Trapani is gebouwd op een smalle, gebogen landtong, die in zee steekt. De oude stad (gelegen op die landtong) straalt één en al oudheid oud, met weer veel palazzo’s en kerken. Ook zagen we nog een oude astronomische klok uit 1596, met de sterrenbeelden erin verwerkt en nog een aparte klok met cijfers en maanstanden. Thuis maar even uitvogelen hoe dat precies werkt (ik heb nog een foto van de beschrijving genomen, dus dan moet ik er wel uit kunnen komen). Na weer lekker wat rondgelopen te hebben, was het weer eens tijd voor een ijsje. De temperatuur hier beneden in Trapani is een stuk aangenamer dan vanmorgen in het hooggelegen Erice (nu zo’n 24 graden) en dan gaat een ijsje er wel in. En ach…het is pas ons 2e Italiaanse ijsje deze vakantie….

Bij de auto aangekomen, zijn we eerst nog langs de haven gereden. Er was helaas geen bedrijvigheid, maar altijd leuk om te zien, en lekker om de zee ook te kunnen ruiken.

Vervolgens zijn we via de supermarkt naar ons hotel gereden. We laten ons niet nog een keer verrassen vanavond, dus hebben we maar een broodje en beleg gekocht voor later. Bij het hotel aangekomen wilden we eerst nog even het bubbelbad in, maar helaas….die deed het (nog) niet en bij nader inzien was het water misschien toch ook nog te koud. Opvallend trouwens is wel het aantal Nederlanders dat hier in het hotel verblijft. Blijkbaar heeft het hotel goede reclame gemaakt bij de Nederlandse reisagenten.

Morgen willen we naar het strand, op een plek zo’n 30 km. van het hotel af. Hopelijk gaat de wind liggen, of is het strand een beetje in een lagune gelegen; we zullen het wel zien!

• 16 Mei 2012 - 18:51

Papa En Mama.:

Hoi, hoi.

Dachten jullie aan wat anders toen je de cakejes at? Nou ja, een keer geen warm eten kan ook geen kwaad,

We zijn echt jaloers op jullie wat zeker de temperatuur aangaat, het was vandaag hier 12 graden en de winterjassen zie je nog veelvuldig op straat. We houden moed.

Maar wat hebben jullie weer genoten vandaag en prachtige foto's van schitterende bouwwerken gemaakt.
    Leuk zijn ook de havenfoto's, iedere haven heeft altijd iets eigens.
    Lekker he Mathilda, om de zee te ruiken.

Heel grappig is dat in iedere fotogalerij 1 scheve foto zit. Leuk.

Liefs van ons en een pootje van Poetje. xxx

• 16 Mei 2012 - 19:35

Wim En Loes:

Shocking!! het tweede ijsje pas en je bent al een week weg.!!!en;
    Dit was ook weer een prachtige dag wel met wat tempereratuurverschil, dat mag de pret niet drukken (hier kennen we dat niet; het is gewoon fris)

even over je weggetje gisteren; ik weet ongeveer hoe je gevoeld moet hebben, Mathilda, ik was vorig jaar niet stil gevallen :-(

Geniet rustig verder..

liefs van ons!!

• 16 Mei 2012 - 19:39

Ma En Pa:

Hebben jullie die avond nog eten gekregen?Of moesten jullie je meegenomen broodjes verorberen?Wat een prachtige foto's weer.Wat een historie.Dan komen we er hier in Nederland maar bekaaid van af.
    Nog veel "kijkplezier"daar

• 19 Mei 2012 - 18:14

Kellers & Co:

Erwin vond het natuurlijk helemaal geweldig zo' n marsepein winkel! Zou ik ook wel wat vinden...mmmmmm