Naar Valderice - Reisverslag uit Valderice, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Naar Valderice - Reisverslag uit Valderice, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Naar Valderice

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

15 Mei 2012 | Italië, Valderice

Na ons ontbijt zijn we rond half 10 in de auto gestapt om richting de westkust te rijden. Hiervoor hebben we de zuidelijke kustlijn gevolgd en zijn nog even gestopt met de haven van Sciacca.

Sciacca kenden we van het tv-programma over Sicilie op zondagavond op Belgie 1. Door de nauwe straatjes van Sciacca baanden we ons een weg naar de haven totdat we een bordje “porto naar rechts” tegenkwamen . Sla het nauwe straatje naar rechts in, dat steil naar beneden loopt en wat blijkt … het straatje loopt uiteindelijk dood. Mathilda is vervolgens maar even heel stil gebleven, ik heb de Punto in z’n achteruit gezet en halverwege het straatje is het met veel steken toch gelukt om de Punto te keren. Gelukkig wisten we snel ernaar de goede weg naar de haven te vinden. Aan de haven hebben we nog een paar foto’s gemaakt, waarna we onze weg vervolgen naar Selinunte.

De ruïnes van Selinunte behoren tot de indrukwekkendste archeologische vindplaatsen van het Middellandse Zeegebied. Selinunte werd in de 7e eeuw v. Chr. gesticht en was al snel een machtige stad, vooral dankzij de handel en kunst. De bloeiperiode duurde echter maar kort. Selinunte stak Segesta, een oude plaats die we later op weg naar Palermo nog gaan bezoeken, naar de kroon en werd daarom al in 409 v. Chr. wrede wijze verwoest. 16.000 inwoners werden gedood en 5.000 gevangen genomen. De overlevenden smeekten Hannibal om hen tegen betaling van een fors bedrag vrij te laten en de tempels te sparen, maar zodra Hannibal de poen binnen had liet hij de tempels verwoesten. Selinunte raakte daarna in de vergetelheid.

Opgravingen hebben verschillende tempels met kolossale Dorische zuilen aan het licht gebracht. De tempels hebben hier allemaal een letter en, in tegenstelling tot de tempels in Agrigento, mag je hier gewoon in de tempels zelf lopen. Gelukkig weet men ook aan welke god iedere tempel is gewijd: zo is E de tempel van Hera (best bewaard gebleven), F de tempel van Athena en G de tempel van Zeus waar nog maar zeer weinig van overeind staat. Ze hebben er een beetje een rommeltje van gemaakt, zeg maar.

Na de bezichtiging hebben we bij een bar-ristoranto aan de parkeerplaats een overheerlijke panini (specialita Siciliana) gegeten met een ijstheetje. Na de lunch zijn we in de auto (dat scheelt een vrij forse wandeling) verder doorgereden naar de Akropolis. Op de Akropolis zijn restanten van 3 andere tempels gevonden, waarvan de tempel die gewijd is aan Heracles of Apollo nog het meest in tact is . Aan het begin van de Akropolis ligt de Porta Nord, van waar we een prachtig uitzicht hadden op de tempel van Hera.

Na Selinunte zijn we richting Marsala gereden. Onderweg hebben we nog een bordje Marsala gevolgd dat we beter niet hadden kunnen doen. We belandden op een smal landweggetje van vele kilometers lang waar een wegwijzers te bekennen viel. Met behulp van de Garmin, het richtingsgevoel (de zee) en de kaart die Mathilda er ondertussen bij had gepakt zijn we uiteindelijk toch in de buurt van Marsala terecht gekomen. Achteraf was het toch wel leuk, zo’n d-tour door de countryside. Onderweg zagen we de ene druivengaard na de andere, want Marsala staat bekend om haar wijnen.

Na Marsala hebben we de borden Trapani en Valderice aangehouden, waar we zo rond kwart over 4 bij ons hotel arriveerde. Misschien stoppen we een fotootje voor jullie bij, de eerste deur naast het boompje is onze hotelkamer …..

Toevoegingen door Mathilda:
- gisteravond hebben we in een ander restaurant gegeten dan de avond ervoor; daar heb ik de heerlijkste spaghetti ooit gegeten: Spaghetti a la casa. Bij het bestellen vertelde de ober dat dat met vis zou zijn, geen probleem hoor. Toen ik het bord kreeg lagen er allemaal schelpen op: 4 verschillende soorten (kokkels?) en ook 6 mosselen. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt, maar wat was het lekker! ! Erwin had een rijkelijk gevulde pizza.
- bij de lunch vandaag kwam Erwin nog een collega tegen: hoe klein kan de wereld toch zijn.
- Sjaak: Erwin kreeg geen smile van het zien van de Guzzi hoor: lees het nog maar eens goed!

• 15 Mei 2012 - 18:41

Ma En Pa:

Fantastisch wat een bouwwerken en dat uit zo'n vroege tijd.Jammer dat het niet een beetje gerestaureerd kan worden.Erwin je hebt je stuurmanskunst weer bewezen.Wel voorzichtig zijn.Hier is het nog steeds herfst.De verwarming biedt af en toe nog uitkomst.Genieten jullie maar lekker. Leuk dat je nog een collega zag,Erwin

• 15 Mei 2012 - 21:06

Papa En Mama.:

Leuk weer om te lezen van hetgeen jullie beleven.

Zo'n reisdag als vandaag is ook leuk om mee te maken zeker als je voor verrassingen komt te staan. Er moet toch wel wat gebeuren als Mathilda even niets zegt, denk maar zo "dat hebben we ook meegemaakt".
    Jullie hebben weer veel moois gezien en daar mogen wij van meegenieten.

Jullie verblijf voor de komende nachten ziet er leuk uit, het lijkt wel op een kampeerhut uit Noorwegen. Jullie hoeven 's morgens niet te douchen of zoiets maar kunnen gelijk een duik nemen, je bent dan gelijk wakker.

Ga je de lekkerste spaghetti thuis ook maken?

Liefs vanuit een brrr koud Scheveningen xxx.

• 15 Mei 2012 - 21:09

Kellers & Co:

Zo dat zwembad ziet er niet verkeerd uit zeg! En wat lijken die pizza's me heerlijk zeg daar.... Ik had jullie gezichten wel willen zien toen jullie in het doodlopende straatje stonden :-p
    Hadden jullie de Garmin op wandelen gezet....hihi.
    Geniet maar lekker van het weer daar want hier lopen we nog steeds in onze winterjas aan... Ik drink mijn wijntje nog even op en ga dan heerlijk naar mijn mandje....al luisterend naar de wind die om het huis waait....

• 20 Mei 2012 - 16:11

Mare:

Hoi Erwin en Mathilda,
    Wat en schattig beestje!!
    Maar ik word een beetje duizelig van die scheve foto's.
    Maar het is toch wel heel vreemd dat je dan een collega van Erwin tegen kwam zo kwamen wij in Drenthe mensen uit de Stevinstraat tegen!
    En bij jullie is het zo warm!:)
    En bij ons niet!:(

Groetjes Mare

(ik was een beetje laat begonnen met lezen....)