Relaxed Siracusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Relaxed Siracusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Relaxed Siracusa

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

12 Mei 2012 | Italië, Syracuse

Vandaag op onze normale tijd opgestaan, 8:30 uur, ook al zou het een relaxed dagje worden. Gelukkig was het hotel ingesteld op de grote groep gasten (zie verslag van gisteren) en hadden we dus het gebruikelijk ontbijt als altijd.
Vanmorgen zouden we het archeologisch terrein Neapolis bezoeken en vanmiddag zouden we lekker niets doen, maar aan het zwembad van het hotel liggen… ’t is tenslotte vakantie.

Zoals gezegd dus een bezoekje aan het Neapolis. Neapolis is pas in 1955 ingesteld met als doel alle oudheden van Siracusa op 1 plek te tonen. Bezoekers konden zo een ononderbroken rondgang maken langs het verleden van de stad. Gelukkig dan ook maar dat al die oudheden allemaal bij elkaar liggen.

We begonnen met het zien van het Altaar van Hiëro II. Het monument is door Archimedes ontworpen, gewijd aan de Oppergod Zeus en werd gebruikt voor openbare offerrituelen, waarbij niet minder dan 400 stieren tegelijk werden geslacht.

Vervolgens gingen we naar de grootste trekpleister van het “park”: het Grieks theater. Het theater was ontworpen in de 5e eeuw voor Chr. door de Griekse architect Dumacopos. Het oorspronkelijke theater is nog goed in tact, maar wij hebben daar helaas weinig van gezien. Sinds 1914 is de oude Griekse theatertraditie nieuw leven ingeblazen en worden de klassieke stukken van zo’n 2500 jaar geleden om het jaar (in de even jaren) in de maanden mei en juni (dus nu!!) opnieuw opgevoerd. Het theater was nu voorzien van beschermende houten banken, waarop de mensen het stuk kunnen aanschouwen. Hadden we vorig jaar september Sicilië kunnen doen, dan hadden we het oorspronkelijke theater kunnen zien. Helaas het is niet anders. Desondanks zagen we wel hoe groot het theater is geweest en dat ook voor die tijd!

Bovenaan het theater is een galerij te zien met allemaal nissen: waarschijnlijk waren hier schilderingen of plaquettes te zien voor helden uit Siracusa. Ook is boven het theater een artificiële grot, het Nymphaeum, te zien, waardoor nog steeds water stroomt dat over een aquaduct uit de oudheid wordt aangevoerd.

Naast het theater bevindt zich de Latomie, de steengroeven, waaruit de architecten van Siracusa miljoenen kubieke meter steen haalden voor hun tempels en andere bouwwerken. De eeuwenoude grotten deden daarnaast eeuwenlast dienst als gevangenis.
De indrukwekkendste groeve is de Orecchio di Dionysios:het oor van Dionysios is een zestig meter diepe en twintig meter hoge steengroeve met een geweldige akoestiek. De tiran van Siracusa, Dionysios, zou de ruimte hebben gebruikt om de krijgsgevangenen die hij er opsloot te kunnen afluisteren. Hij had dermate weinig schroom om waar dan ook snoeihard geweld te gebruiken, zodat hij in werkelijkheid in alle waarschijnlijkheid wel meer doeltreffende methodes had om mensen te laten zeggen wat hij wilde. In deze groeve is er een heel goede akoestiek, ik heb het bij fluiten gelaten en ben maar niet gaan zingen; ik heb tenslotte vakantie….

Ook was er nog een Romeins Amfitheater op ‘het park’; niets mee gedaan, dus aardig begroeid, maar wel meer van de oorsprong te zien dan het Grieks theater. Eigenlijk daardoor vonden we dit Amfitheater mooier.

Op het park staat ook nog een verlaten graftombe van Archimedes, maar deze was alleen van buiten het park te zien. Er stond ook geen bordje bij, zodat we zelf maar bedacht hebben wat de tombe van Archimedes zou moeten zijn.

Nou, dit was ons culturele uitje voor vandaag. Hierna zijn we teruggegaan naar het hotel en hebben we ons op een ligbedje naast het zwembad gelegd. We wilden gaan zwemmen, maar het water leek nog te koud. Het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen en het is een natuurverwarmd zwembad. Maar uiteindelijk, na een paar uurtjes in de zon, is Erwin tóch even volledig onder geweest en ik bijna volledig. ’t Was wel frisjes, maar het koelde even lekker af.

Vanavond hebben we dus ook in het restaurant van het hotel gegeten. Wel spannend hoor als de kaart alleen maar in het Italiaans is. We hadden wel het ‘hoe-en-wat in het Italiaans’ meegenomen, maar daar stond lang niet alles in. Uiteindelijk hebben we wel goed en lekker gegeten, al had de citroensaus iets minder citroenerig mogen zijn.

Terwijl we met dit verslag bezig waren, werden we verrast door een gigantisch vuurwerk: bij ons in het hotel is een bruiloftsparty en vanuit de tuin werd vuurwerk afgeschoten. Kosten noch moeite werden gespaard.

Morgen gaan we ons naar het volgend hotel verplaatsen, in Agrigento. We weten nu nog niet of we daar internetverbinding zullen hebben, dus of er morgen een verslag van ons volgt……dat is afwachten: zowel voor jullie als voor ons!

• 12 Mei 2012 - 20:09

Ma En Pa:

Dat was me het cultuurdagje wel.
    Dan hebben we hier in Nederland heel weinig.Het zijn wel een hoop indrukken die je opdoet.Met Megan gaat het gelukkig de goede kant op.Ze heeft nu een heel klein beetje gegeten en drinken doet ze ook.Het gaat dus langzaam vooruit. Gelukkig maar.Wij wensen jullie een goede aankomst bij de volgende verblijfplaats en veel genot.

• 12 Mei 2012 - 20:25

Papa En Mama.:

Wat een brok geschiedenis vandaag, knap hoor, jullie hebben je huiswerk goed gedaan.

Schitterend zo'n Grieks Theater maar het Romeinse Theater is toch echter qua oudheid om te zien.Apart is de graftombe, het is net een scheefgevallen gezicht. Schitterende foto's.

Heerlijk zo'n hotel met zwembad en al is het water fris het moet wel getest worden.

Goeie reis naar het volgende hotel.

Liefs van ons,xxx

• 12 Mei 2012 - 20:28

Poehtje:

Miauw miauw miauw.
    Miauw maw maw miauw miauw.

Miauw,pootje,kopje.

Miauw.

• 12 Mei 2012 - 21:07

Marjolein:

Leuk weer een verslag te lezen en foto's te zien!!!
    Het ziet er erg mooi en ook relax uit.
    Vandaag was het hier ook weer eens lekker weer alleen een harde wind.
    Maar uit de wind in de zon was het prima te doen.

Fijne reis nog!
    Liefs, Marjolein

• 12 Mei 2012 - 21:31

Wil En Stijntje:

Wat een cultuur en prachtig beschreven. En de foto´s, ook weer helemaal mooi. Morgen een nieuwe dag, veel plezier en geniet!

Liefs !

• 13 Mei 2012 - 11:41