Noto en Ragusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Noto en Ragusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Noto en Ragusa

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

11 Mei 2012 | Italië, Syracuse

Vandaag zijn we rond 10 uur bij ons hotel vertrokken richting Noto en Ragusa. Deze plaatsen staan alle twee op de Werelderfgoedlijst. Het was een prachtige rit door het Siciliaanse platteland langs citrus- en olijfgaarden veelal ommuurd door een rijtje met keien.

De belangrijkste straat van Noto is de Corso Vittorio Emanuele. Thuis had ik deze straat al in de Garmin ingevoerd, alleen was de praktijk toch net even anders. Ontzettend veel smalle straatjes met eenrichtingverkeer die ook nog eens flink steil kunnen lopen ook. Gelukkig dat we een Fiat Punto hadden gehuurd, want met een grotere auto heb je hier echt een probleem ! Uiteindelijk is het ons toch gelukt de auto vlak achter de kathedraal van Noto te parkeren in de zone van 30 minuten. Maar ja, als je op Siciliaanse wijze met de parkeerschijf kunt omgaan, is dat tijd genoeg.

De Corso Vittorio Emanuele begint vlak achter de Porta Reale, een monumentale triomfboog uit de 19e eeuw. Aan de corso bevinden zich 3 pleinen, waarvan de Piazza Municipio het indrukwekkendst is. Hier staat dan ook de kathedraal met een prachtige trap ervoor. Aan kerken is hier geen gebrek, want 100 meter eerder staat de San Francesco all Immancolata aan de Piazza Immacolata met sobere barokgevel en 100 meter ver der staat de sierlijk bolle San Domenico aan de Piazza XVI Maggio. Persoonlijk is de San Domenico mijn favoriet, maar dat komt waarschijnlijk door het charmante plantsoentje voor de kerk, de Villetta d’Ercole met 18e eeuwse fontein. Hier moet je zijn voor het Siciliaanse gevoel, want mannetjes op leeftijd zitten heerlijk in het plantsoentje met elkaar te keuvelen ver weg van de drukte van al die toeristen.

Bij de auto teruggekeerd hebben we eerst een flesje Icetea gedronken om het vocht een beetje op peil te houden. Daarna de Gramin ingedrukt op Ragusa Ibla. Vanaf Noto is dat nog zo’n 50 km rijden maar op landweggetjes toch nog gauw een uur rijden. Gelukkig voelt de Punto zich hier helemaal in z’n element en snort het motortje er lekker op los.

Ragusa is een stad die in 1693 zwaar getroffen door een aardbeving. De stad moest daarna worden herbouwd, maar de meningen hoe dat moest gebeuren waren verdeeld. Hierdoor is een oud en een nieuw Ragusa ontstaan, beide staddelen liggen op een imposante berg. Wij hebben voor het oude Ragusa gekozen, de Ibla. Dit is nog echt het oude stadsdeel met nog middeleeuwse straatjes en vele in barokstijl herbouwde huizen. Het oude Ragusa is echt de moeite waard.

Ter hoogte van de Chiesa del Purgatorio hebben we de trap naar boven genomen, waarna we door de nauwe en steile straatjes een weg zochten naar de Duomo di San Giorgio. De dom bleek helaas gesloten. Op het plein ervoor, je raadt het al, de Piazza Duomo, hebben we op het terras een overheerlijke panini besteld, met The freddo et limone. Geen standaardspul uit de fles, maar hier wordt die zelf klaar gemaakt, heerlijk voor de dorst.

Na de lunch zijn we via de Chiesa San Giuseppe doorgelopen naar de Giardino Ibleo, een prachtig park met een laan met palmbomen en een kerk. Aan het einde van het park wordt de bezoeker getrakteerd op een prachtig uitzicht. Dit is meteen het einde van de Ibla. Na de San Giorgio Vecchio, een Catalaans-Gothisch portaal, te hebben bezichtigd, zijn we teruggelopen naar de Chiesa del Purgatorio.

Mathilda is daar op een bankje gaan zitten en ik ben nog even naar boven geklommen op de berg aan de andere kant. De Via Scale bestaat helemaal uit trapjes en komt bovenaan uiteindelijk uit bij de Santa Maria delle Scale. Hier heb je een schitterend uitzocht op de oude Ibla !

Terug bij de auto aangekomen hebben we maar weer eens een IceTea gedronken (nu weer 1 uit een flesje, waarvan we gisteren bij de Lidl het nodige hadden ingeslagen). We hadden nu een wat andere weg terug, maar het uitzicht was er niet minder om…práchtig. We zijn rechtstreeks naar Siracusa gegaan en hebben bij de supermarkt een stokbroodje gekocht en rookkaas, zodat we die in het hotel zelf kunnen beleggen. Ook nog een yoghurtje als toetje gekocht. Makkelijk en simpel eten. Met dit warme weer (verder heb ik er nu niets over geschreven) heb je niet altijd trek om uitgebreid te eten en dan is zo’n broodje ook lekker !

Helaas is het in het hotel gedaan met de rust: terwijl we van ons broodje zaten te smullen arriveerde er een touringbus met zo’n 35 Duitse toeristen…. De muren tussen de kamers blijken wel erg dun, want we konden soms al letterlijk verstaan wat er gezegd werd. Hopelijk is het hotel er morgen bij het ontbijt op ingesteld….

• 11 Mei 2012 - 19:39

Wim En Loes:

Hoi Beiden, dit is echt heel wat anders dan Amerika en Down Under.. Mooie omgeving met (zoals ik al eerder zei) heel veel geschiedenis en fotogenieke objecten.. prachtige foto's.
    Jammer dat het zulk mooi weer is; je zult het beetje sombere weer hier best wel missen (not) ;-)
    Liefs van ons

• 11 Mei 2012 - 20:15

Pa En Ma:

Had juist mijn eerste reactie "geschreven"en toen zag ik het verslag van Erwin.Wat is dat allemaal prachtig daar en je doet er nog een hoop "cultuur"op ook. het is weer genieten voor jullie.Groetjes

• 11 Mei 2012 - 20:43

Marjolein:

Ziet er mooi, zonnig en warm uit!!!
    Leuk jullie zo weer te volgen.
    Fijne reis nog!

Liefs van onder mn fleece kleedje,

Marjolein

• 11 Mei 2012 - 22:05

Papa En Mama.:

Hoe moet je met een Siciliaanse parkeerschijf omgaan? Om 30 minuten langer te maken?

Erwin qua leeftijd hoor jij toch niet bij die mannetjes in het plantsoentje, haha. Maar... zoiets is inderdaad erg leuk om te zien.

Een prachtig verhaal en vele prachtige foto's. Het uitzicht over Racusa Ibla is schitterend.

Papa vind de bouwstijl van Noto-Porta wel heel apart, de ene kant van de poort bovenaan zo strak en aan de andere kant gewoon een pluk watten erop geplakt.

Veel plezier verder.
    xxx

• 12 Mei 2012 - 07:37

Sjaak:

saaagh, zijn er ook guzzi's?