naar Villaggio Mosé - Reisverslag uit Rome, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu naar Villaggio Mosé - Reisverslag uit Rome, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

naar Villaggio Mosé

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

13 Mei 2012 | Italië, Rome

Vanmorgen rond 9.30 uur afscheid genomen van ons mooie hotel in Siracusa; benieuwd naar wat ons de komende2 nachten te wachten staat.

We hebben vandaag een tocht van zo’n 257 km. voor de boeg en rijden eerst terug naar Catania; nu zien we de weg die we in het pikkedonker na aankomst in Catania naar het hotel hadden gereden. Eigenlijk valt de weg best wel mee…een heel verschil met de avond. Wat opvalt zijn de kleurige “perkjes” tussen de vangrails in het midden van de weg. Het zal wel bloeiend onkruid zijn, maar het ziet er erg fleurig uit in zoveel verschillende kleuren. Ook zien we de hele weg de Etna liggen…jammer dat ‘ie niets anders dan witte stoom uitblaast, maar we hebben nog even hier op het eiland, dus wie weet wat ons nog te wachten staat.

Na Catania kiezen we de snelweg (één van de weinige hier op Sicilië) naar Enna; de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Italië ( van heel Italië dus ! ) op 948 m. hoogte. We waren vanuit de boekjes voorbereid dat de temperatuur een vestje zou schelen, maar na via een flinke kronkelweg boven aangekomen te zijn, hebben we het vestje toch écht in de auto gelaten! De geschiedenis van Enna gaat terug tot de prehistorie, maar zover gaan wij niet!

In Enna hebben we de auto bij het kasteel neergezet (Castello di Lombardia) en zijn vervolgens via de Via Roma ‘naar beneden’ gelopen. Onderweg kwamen we als vanouds al, weer veel ouds tegen: de Duomo (gebouwd in 1307 en heropgebouwd in de 16e/17e eeuw na een brand in de 15e eeuw), de San Marco (gebouwd op een oude synagoge in de 17e eeuw),en de San Francesco d’Assisi (waarvan overigens alleen de 15e eeuwse klokkentoren nog oorspronkelijk is) . Het lijkt ondertussen wel een soort van kerkenpad…haha…
Achter de San Francesco lag een mooi plein, waar de oude mannetjes weer lekker zaten te keuvelen. Vanaf het plein had je een prachtig overzicht over de vallei, de Etna en een dorpje dat tegen een rots aanligt: Calascibetta. Bizar eigenlijk om de Etna nog steeds te kunnen zien, terwijl we er zo’n 80 km. van vandaan zijn.

Bij het café bij de Dom (zoek je een café, zoek dan maar bij de kerk ! ) hebben we geluncht, waarna we terug gelopen zijn naar het kasteel. Lopende om het kasteel heen, kwamen we op het uit aan de rand van de hoogvlakte, de Rocca di Cerere. Op deze plek heeft ook de tempel van de godin van de landbouw gestaan. Voor ons belangrijker was het mooie uitzicht, 200 graden in de rondte.

Na dit moois zijn we verder gereden naar Agrigento, nog ongeveer 5 kwartier te rijden. Onderweg vermaken we ons met lekkere Italiaanse muziek. In Nederland hebben we een verzamel CD-box (3 CD’s) gekocht met alleen maar Italiaanse muziek. Op de één of andere manier, klinkt het dan toch anders, als je zo door het Italiaanse landschap rijdt.

Inmiddels zijn we alweer lang van de snelweg af (die hebben we vlak na Enna verlaten) en rijden we op de provinciale weg. Het valt op hoe rustig het is op de weg; komt dat omdat het zondag is? Of ook omdat het Moederdag is? O ja, vergat ik nog bijna te schrijven: bij het verlaten vanmorgen van Siracusa reden we langs een begraafplaats. Ongelooflijk, dit hadden we nog nooit gezien: een drukte van jewelste, file rijden om een parkeerplek te vinden en allerlei bloemenkraampjes langs de straat. De Italianen gaan op moederdag ‘en masse’ naar hun overleden moeders; erg mooi om te zien!

Via diverse omleidingen (en een omleiding van de omleiding) kwamen we aan in Villaggio Mosé: een buitenplaats van Agrigento. Het hotel Akrabello, is een wat minder hotel, maar dat wisten we thuis al, dat dit het minste hotel zou zijn. Op zich ziet de lobby er wel aardig uit, als ook het zwembad, maar de kamer is donker en het ruikt er typisch. Dit verslag zitten we ook in de lobby te maken. Straks gaan we eten bij een pizzeria, iets verder in de straat. Op zich heeft dit plaatsje weinig te bieden, dus we zijn na het inchecken even de straat doorgereden om te zien of er nog wat leuke restaurants zaten. We hebben 2 leuke pizzeria’s gezien en dat is het wel zo’n beetje. O ja…ook nog de Mac, daar hebben we een McFlurry Pistache gegeten als voorafje…..mmmm…..

We hebben hier dus internetverbinding; alleen erg beperkt.

Morgen gaan we naar de Vallei die Templi: de tempelvallei. Vandaag hebben we stiekem al een eerste blik kunnen werpen.

• 13 Mei 2012 - 18:14

Stijntje:

Prachtig om alles zo mee te maken he.
    Bea,Niels en Lorenza, gaan 9 juni naar Italie. Toch mooi, zo op moederdag, de overleden moeders speciaal te gedenken.
    Jullie prachtige rit weer kunnen volgen en genieten, en vanuit een zonnig vleuten ( het is nu 20.13 uur ) Kus.

• 13 Mei 2012 - 21:42

Papa En Mama.:

Leuk dat jullie hier ook internet hebben.
    Dank je voor de mooie bloemen, wel apart zo.
    Poehtje heeft inmiddels mee zitten kijken naar de foto's en zit nu voor me te snorren.

Ik vind het wel leuk om de Etna zo te zien en dat jullie daar mee bezig zijn want vroeger op school trok dat wel bij mij aan.

Erwin was je blij dat je de Mac zag?

Wat je schreef over die begraafplaats, dat was hier ook toen we vanmiddag bij oma een bloemetje neerzetten op haar graf, deze drukte was ook nieuw voor ons.

Genoeg weer beantwoord voor vandaag en kijken alweer uit naar morgen wat we dan zullen lezen en zien.

Liefs van 2 verbrande koppen uit Scheveningen. xxx

• 13 Mei 2012 - 22:17

Ma En Pa:

bedankt voor het"bloemetje"voor moederdag.Het was nog heel mooi ook.Het was bij ons erg rustig.Ook Heidi kwam niet vanwege Megan.Maar gelukkig gaat het de goede kant op.
    Ik heb het boek maar uitgelezen wat ik woensdag moet bespreken voor de leeskring.Het is op dit ogenblik al maandag, heb de foto"s bekeken en zoek maar gauw de slaapkamer op. Liefs.

• 14 Mei 2012 - 10:40

Giacomo: