Siracusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Siracusa - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Siracusa

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

10 Mei 2012 | Italië, Syracuse

Lieve mensen,

jawel…wij zijn weer op vakantie. Het heeft even (een tijdje) geduurd, maar dan krijg je ook wat. In dit geval is het “wat” DE ZON!! Voor wie niet meer weet wat dat is: een goudgele bol aan de strakblauwe lucht, die nog warmte afgeeft ook!!

Op woensdag 9 mei zijn we zonder vertraging vanaf Schiphol naar Catania op Sicilië gevlogen. Aangezien het vliegtuig totaal niet vol zat, beschikten zowel Erwin als ik over een eigen rij met stoelen: dus ieder 3 stoelen. Dat hebben we nog nooit meegemaakt, en we weten dus nu hoe heerlijk dat dat is!! Boven Sicilië aangekomen, hebben we de Etna al prachtig zien liggen, nog deels met sneeuw bedekt. Later deze vakantie zullen we de Etna van dichterbij gaan bekijken….

Op het vliegveld van Catania ging het allemaal wel lekker vlot; ook het ophalen van de auto. Daarna door de donkere “nacht” naar ons hotel gereden. Tjee, wat is het hier donker zeg als de zon onder is!! Misschien kwam dat ook wel doordat de lichten van de auto verkeerd stonden afgesteld: we hadden maar licht tot zo’n 2 meter voor ons! Waarschijnlijk hebben er flink wat kilo’s (personen én bagage) voor ons in de gehuurde Punto gezeten en waren de lichten dus daarop afgesteld….

In het hotel waren ze voorbereid op onze late aankomst: we werden vriendelijk ontvangen en kregen gelijk onze sleutel. Een nette ruime sfeervolle kamer met een zéér goed bed stond ons te wachten. Na nog een glaasje water te hebben gedronken (de bar was al dicht) zijn we maar gaan slapen!

Vandaag zijn we zonder jetlag opgestaan; apart hoor: dan heb je gevlogen, maar niet eens naar een andere tijdzone, dus klagen over een jetlag mogen we niet….. Na het ontbijt (we waren maar de enige 2) zijn we naar Siracusa gereden. Pas nu zagen we dat we midden tussen de fruitgaarden in verblijven. Nou ja, niet er midden in, maar jullie begrijpen ons wel.

Siracusa ligt aan de zuidoost kust van Sicilië, aan de Ionische Zee en heeft een schiereiland dat Ortigia heet. Op deze dag hebben wij Ortigia te voet verkend. Ten eerste (maar dat was eigenlijk al in het hotel opgevallen) was ons opgevallen dat het práchtig weer is!! Blauwe luchten, volle zon en een temperatuur van zo’n 25 graden!!

Op Ortigia hebben we diverse historische plaatsen bezichtigd, zoals de Apollo Tempel (600 jaar voor Christus) en de Dom (gebouwd op de resten van een monument uit de 6e eeuw voor Christus), maar ook de Fonte Aretusa (een eeuwenoude zoetwaterbron). De Dom ligt aan een prachtig gelegen plein, met alleen maar oude gebouwen eromheen. Op dit plein hebben we lekker geluncht. Ook hebben we het hele schiereiland langs de kust gelopen. In de Grote Haven lag een cruiseschip, de Costa Voyager (deze heeft de haven dus wel veilig en heel bereikt). Verder zijn we door de diverse oude straatjes gelopen, met de soms prachtig gerestaureerde en soms volledig vervallen palazzo’s. De sfeer op Ortigia is erg gemoedelijk. We hebben de indruk dat het zomerseizoen eigenlijk net begonnen is.

Voordat we gingen eten zijn we eerst bij de lokale supermarkt (Lidl) inkopen gaan doen. Wat een prijzen zeg: € 0,17 voor 2 l. water; € 2,69 voor 1 ½ l. Nero d’Avola (Erwins favoriete rode wijn, “toevallig” van Sicilië, een dorpje verder (Avola), dan waar wij nu zitten.) Na het boodschappen doen hebben we eerst maar een voorafje genomen (een overheerlijk Italiaans ijsje) en daarna de 1e pizza voor deze vakantie besteld.

Daarna zijn we teruggereden naar het hotel; hebben een lekker roseetje gedronken, de foto’s georganised op de laptop en het “programma” voor vrijdag doorgenomen. Als deze dag een voorproef is voor de hele vakantie, dan komt het wel goed!!

• 10 Mei 2012 - 20:44

Stijntje:

Ja, Dit is natuurlijk helemaal te gek, voor jullie. Het vakantiegevoel is hier voelbaar, geweldig, zo'n verslag. Lieve mensen, geniet met volle teugen, en PROOST, op jullie vakantie!!

Liefs, Wil en Stijntje

• 10 Mei 2012 - 20:48

Stijntje:

O ja, En die foto's..Prachtig!!

• 10 Mei 2012 - 21:12

Papa En Mama.:

Kijken op de mail of er nog wat binnenkomt en wat zie ik? Het 1e reisverslag van deze vakantie naar Sicilie, wat een verrassing. Mare vroeg gisteren naar en van Schiphol of jullie nog "waar ben je nu" zouden doen.
    Zo'n ijs(je) eten op de 1e vakantiedag is echt niet mis, dat houden jullie er vast en zeker in.
    Wat een prachtig weer met mooie blauwe lucht, schitterend.
    De foto's zijn ook niet mis, heel mooi. Ga door zo.
    Het leuke van het weer bekijken na het journaal is dat het eiland waar jullie zitten ook in beeld is. We hopen dat het weer voor jullie zo blijft.

We gaan jullie nu volgen, echt leuk.

Veel liefs uit een grijs en af en toe nat Scheveningen.xxx

• 10 Mei 2012 - 22:07

Gina:

Nou zeg.....toch een reisverslag...en ook al is het geen verre reis, zoals jullie zeggen is het wel heel leuk!
    Bijzonder om wakker te worden en je eigenlijk niet weet hoe het er buiten uitziet.
    Ik was inderdaad vergeten dat de zon die gele bol in de lucht is :-)
    Niet iedere dag zeggen hoe warm het is hoor...anders wordt ik jaloers...
    Alhoewel het hier vandaag ook niet koud was, alleen jammer dat het dan weer grijs en benauwd is.
    Mooie foto's hoor!!! En Erwin is vast blij met zijn favoriete druivensapje..;-)
    Nou ik ga mijn mandje opzoeken en de jongens morgen verrassen met jullie verhaal!
    Xxx

• 11 Mei 2012 - 04:22

Herma:

Hi Mathilda en Erwin.
    Ik heb net nog even naar buiten gekeken, maar dat ding wat jij beschrijft kennen we hier niet, dus geniet er van.
    Wij doen met de verhalen.
    fijne vakantie

• 11 Mei 2012 - 06:46

Wim En Loes:

Het belooft weer een heel fijne vakantie te worden..met veel geschiedenis!! heel veel plezier!!! liefs van ons.
    (Die gele bol was gisteren ook eventjes te zien hier.. ik heb de politie gebeld en gevraagd wat dat vreemde verschijnsel was, men zei dat ik me niet ongerust hoefde te maken; het zou snel verdwenen zijn, en dat klopte ;-))

• 11 Mei 2012 - 20:02

Pa En Ma:

Hallo jongelui.
    Wij kijken niet zo vaak op de pc en nu zien we dat er al een tijdje iets op staat.We waren blij voor jullie dat de reis zo voorspoedig was, alleen dat in het donker rijden kostte,denk ik, wel veel inspanning.Ja, een beetje jaloers zijn we wel,want de zon heeft er hier weinig zin in. De plaatjes zijn mooi op de pcJullie zullen wel genieten.
    Veel plezier.Pa, Ma.