Valle dei Templi - Reisverslag uit Rome, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Valle dei Templi - Reisverslag uit Rome, Italië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Valle dei Templi

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

14 Mei 2012 | Italië, Rome

We zitten nu heerlijk aan het zwembad met een temperatuurtje van zo’n 27 graden. Notebookje op schoot om het verslag van deze dag te maken.

Vandaag zijn we relaxed om half 9 opgestaan. Na het ontbijt met lekkere pistoletjes en warme melk (!) zijn we ons dorpje Villaggio Mose uitgereden richting Agrigento. In feite is het alleen maar een provinciale weg oversteken. Agrigento hebben we in onze rondreis opgenomen vanwege de Valle dei Templi. Agrigento werd in 581 v. Chr. gesticht en een eeuw later was de bevolking al uitgegroeid tot 200.000 zielen, onvoorstelbaar zeker voor die tijd ! Een Griekse dichter beschreef de stad als de mooiste door stervelingen bewoonde stad. Van deze pracht en praal is helaas nu weinig meer te zien. Agrigento kenmerkt zich door veel beton, gelukkig is de tempelvallei wel bewaard gebleven om de welvaart van de stad te tonen. Op de heuvelrug staan temples gewijd aan de Olympische Oppergod Zeus, Heracles, Concordia en Hera.

In 406 v. Chr. worden de tempels door de Carthagers in brand gestoken, waarna de Romeinen de tempels in de 1e eeuw na Chr. weer opbouwen. Ze respecteren daarbij de oorspronkelijke Dorische stijl. Van deze ongetwijfeld goed uitgevoerde restauratie is helaas weinig meer bewaard gebleven. De aftakeling van de tempels werd wellicht veroorzaakt door aardbevingen of door verwoestende razernij van de christenen die in de 4e eeuw losbarstte. Zeker is in ieder geval dat de tempels tijdens de middeleeuwen zijn geplunderd voor bouwmaterialen om onder andere chiesa’s (kerken) te bouwen. De Gamma bestond toen nog niet zullen maar zeggen.

Als je door de tempelvallei loopt, krijg je toch een goede indruk van dit cultureel hoogstandje. We hebben dan ook zo’n 4 ½ uur op deze locatie doorgebracht om alles rustig te bekijken en de nodige plaatsjes te schieten. De teller van Mathilda is op 120 blijven steken, mijn camera haalde met gemak met de 140.

Na ons bezoek hebben we nog geprobeerd buiten Agrigento het vreemde landschap rond de Vulcanetti di Maccallube te vinden, maar het is ons helaas niet gelukt. Te ver afgelegen van de bestaande – lees verharde – wegen. Het moet een soort maanlandschap zijn dat door vulkanische activiteit totaal onvruchtbaar is gevonden. Misschien had ik thuis eerst even goed op Google Earth moeten kijken en vervolgens dat locatie in de Garmin moeten zetten. Dit is misschien wel een goede reden om later nog eens naar Sicilië terug te keren !

Omdat we redelijk vroeg in ons hotel terugkeerden, zijn we maar even relaxed aan het zwembad gaan zitten. Straks even heerlijk een douche pakken, en daarna wellicht naar de pizzeria waar we gisteravond voor 25 euri 2 pizza’s hebben genuttigd en 1 liter wijn van het huis. O ja, Mathilda had ook nog een voorafje besteld, wat achteraf een lekker bord patat bleek te zijn (haar Italiaans is nog niet wat het wezen moet, anders had ze dit vast niet besteld)

Morgen gaan we de auto weer pakken om naar de westkust van Sicilië te rijden. O ja, saaagh Sjaak, heb tot nu toe hier welgeteld 3 Guzzi’s gezien. In Siracusa zie je veel scootertjes van mijn favoriete merk rondrijden, hier in Agrigento veel minder. Veel van die blere-dingen, maar gelukkig ook nog wat BMW’s en een enkele Harley. Als ik die zie rijden, krijg ik weer last van een smile from ear to ear …

• 14 Mei 2012 - 16:52

Wim En Loes:

Jeetje, het is wel afzien hoor, deze vakantie! Wat een cultuur ; .. en dan die temperatuur..!!

Heel bijzondere, leerzame
    verslagen en prachtige foto's!!
    Nog veel plezier en als het lijkt alsof we jaloers ben (heb je helemaal gelijk)

liefs van ons

ps Erwin ik wist niet dat jij sommige motoren ook blèr-dingen vind.. valt me mee. ;-) (haha)

• 14 Mei 2012 - 17:18

Papa En Mama.:

Prachtig mooie foto's.

Wat waren ze toch knap om zulke tempels te bouwen zodat het nu grotendeels of stukken ervan nog staat. Heel mooi.
    Je hoeft bij zoveel moois niet perse naar Griekenland te gaan om tempels te zien.

Het wordt straks nog moeilijk om uit zoveel foto's van 2 toestellen 1 album te maken.

Liefs van ons, xxx

• 14 Mei 2012 - 20:15

Giacomo:

krijg je weer een smile van de guzzi?

• 14 Mei 2012 - 20:31

Pa En Ma:

Dat is allemaal nog al wat.Om dat allemaal in het echt te zien moet fantastisch zijn.
    Erwin proefde ik heimwee naar je motor????

• 15 Mei 2012 - 09:07

Kellers & Co:

Gelukkig zitten jullie ook nog aan het zwembad....
    Mooie foto's ! Je kan zien dat er toch veel Italiaanse invloeden zijn...met al die scheve gebouwen. Ik dacht dat alleen de toren van Pisa scheef stond :-p
    Het heeft ook wel weer veel weg van Griekenland ...
    Erwin de onverwachts dingen onderweg houdt het juist weer een beetje spannend, zoals nu het zoeken naar het maanlandschap.
    En Mathilda je wist vast wel dat het voorgerecht frietjes waren....toch :-)
    Ik ga nog een lekker bakkie latte macchiato maken...mmmm en aan de slag in en rond het huis.

Xxx