San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

02 Oktober 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Zo zeg, wat een dag vandaag! Onze trouwdag…en dat niet alleen…. Uiteraard vanmorgen opgestaan en de felicitaties op deze weblog, sms en Hyves gelezen. Ook waren er 2 kaarten meegegeven en een kadootje, dus de dag begon feestelijk. Het jaar is voorbij gevlogen; het is net gisteren de ontzettend mooie en bijzondere dag die we verleden jaar hebben gehad.

Maar nu dus een jaar verder en voor vandaag stond een bezoek aan Alcatraz op het program. Gelukkig hadden we de kaartjes thuis al via de computer geregeld, want als we daar vandaag achteraan hadden gegaan hadden we bedrogen uitgekomen. Voor vandaag waren er geen kaarten meer beschikbaar. Om 10.30 uur verliet onze boot Pier 33. Wat we op Alcatraz gezien hebben is bijna onbeschrijflijk. We hebben een audiotour gekregen, die zelfs in Dutch was. Er werd verteld door bewakers en door ex-gevangenen over het leven in deze bijzondere gevangenis. Daarbij werd er natuurlijk ook over de escapes verteld. Van de escapes die er geweest zijn zou niemand het overleefd hebben. Tenzij….de 3 mannen die we kennen van de film The Great Escape from Alcatraz hun zwemtocht naar het vaste land hebben overleefd. Er heeft echter niemand meer iets van ze vernomen nadat ze ontsnapt zijn.
Maar wisten jullie bijvoorbeeld dat er op het eiland ook hele, normale gezinnen hebben gewoond? Dit waren de gezinnen van de bewaarders. Zij leefden daar een normaal leven als op het vaste land. De kinderen gingen iedere dag met de boot naar het vaste land en aan het eind van de dag kwamen ze met de boot weer naar huis. Dit is iets wat wij beiden niet wisten. Alle voorzieningen waren er destijds aanwezig, net als op het vaste land.

Wisten jullie bijvoorbeeld dan ook dat Indianen het eiland bezet hebben, nadat de laatste gevangen van het eiland waren weggehaald? Dit deden ze om het eiland te gebruiken als een cultureel centrum voor de Indianen. Daarnaast wilden de Indianen aandacht vragen voor de problemen die deze groep van de bevolking in Amerika ondervond. Uiteindelijk hebben ze er 19 maanden gezeten en ze hebben bereikt dat “native”land door de regering weer is teruggegeven aan de stammen. Ook dit wisten wij niet.
Al met al dus een hele leerzame tijd op Alcatraz die we daar hebben doorgebracht. Écht…totaal geen spijt, super interessant. Mocht iemand naar S.F. gaan, boek van te voren echt je ticket naar Alcatraz!!! Het was inmiddels al 14.30 uur toen we weer terug aan wal waren. We hebben eerst maar eens een broodje gegeten en zijn toen naar Postcard Row gegaan. Dit zal jullie niets zeggen, maar als ik vertel dat het die gekleurde Victoriaanse huizen zijn, die aan een park staan en veelvuldig gebruikt zijn in televisieseris (o.a. Full House) en films, dan zal er waarschijnlijk wel een lampje gaan branden.

Overigens is het beeld dat wij nu hadden anders dan te zien was op tv en in film. Er was helemaal geen skyline van S.F. achter de Victoriaanse huizen te zien, omdat de overbekende mist boven de stad hing. Dit hing er al sinds vanmorgen. De Golden Gate Bridge hebben wij vandaag niet gezien; ja, alleen de pilaren in het water, meer dan dat niet. Heel raar is het ook dat het boven Alcatraz dus nog wel redelijk weer was, maar later in de middag hing de mist echt boven de hele stad. We hebben een 3-daagse OV-card gekocht waarmee we onbeperkt in het OV van S.F. kunnen stappen, dus met de bus zijn we naar Postcard Row gegaan.

Hierna hebben we weer de bus gepakt en zijn naar de Powell Street Cable Car Turntable gegaan. Op deze plek wordt de cable car op een houten draaischot gezet en handmatig gedraaid om de omgekeerde route te gaan rijden. Met onze OV-card konden we ook de cable car nemen en hebben dat dus op deze plek gedaan. Ik heb aan de buitenkant gehangen, zoals dat ook hoort…haha… En dan natuurlijk wel aan de kant waar de cable car ook in tegengestelde rijdt. De cable car heeft ons afgezet bij Lombard Street. Kennen jullie ook wel: die slinger-de-slang-weg naar beneden, met allemaal gezellige bloemperkjes. Dit straatje is veelvuldig gebruikt voor diverse achtervolgingen in films. Ook leuk om dit vast te leggen op de gevoelige plaat.

Hiervandaan zijn we naar Ghirardelli Square gelopen om te gaan eten bij Lori’s Diner; op aanraden van Wim en Loes. We hebben er ontzettend lekker gegeten zeg. Ik had al gezien dat er op de square een cupcake shop was, dus na het eten een heerlijke cupcake gekocht en die in het hotel opgegeten.

Het was een superleuke dag vandaag; een dag die we niet vergeten als de viering van ons 1e huwelijksjaar.

O ja…er staan bij vandaag ook weer 2 filmpjes. Door het plaatsen van deze 2 filmpjes, zijn de filmpjes van de Grand Canyon en Bryce Canyon verwijderd.

Morgen zien we nog wel wat we gaan doen; beetje afhankelijk of het nog steeds mistig is of niet. De weersvoorspelling is hier dus overigens net zo slecht als in NL. Schreef ik gisteren nog dat het lekker ver in de 20 graden zou gaan worden, kan ik nu schrijven dat de 20 graden Celsius bij verre niet is gehaald. De fleecevestjes hebben we vandaag goed kunnen gebruiken en ook is de lange broek weer aangegaan.

Jullie allemaal een hele gezellig, prettige zondag!

Liefs van het nog steeds happily married couple!!

• 03 Oktober 2010 - 06:35

Wime En Loes:

O, wat is San Francisco toch een leuke stad!!.

Op het filmpje kun je beter (dan op foto's) zien hoe het in zijn werk gaat bij het turnen-van-de Cable Car.

Alcatraz moet ook indrukwekkend zijn geweest!!

Leuk verslag!

Fijne tijd verder!!

Liefs van ons

PS het klopt er was geen emailmelding.Ik keek toevallig op de site

• 03 Oktober 2010 - 06:36

Wim En Loes:

... en ook heel bijzonder dat je op je trouwdag achter de tralies hebt gezeten:)

liefs Loes

• 03 Oktober 2010 - 17:54

Edith:

Hoi Mathilda en Erwin,

Ja, dat Alcatraz lijkt mij ook geweldig interessant. Hebben jullie ooit die film gezien: "Espace from Alcatraz"?
    Wat betreft die ontsnapping en daarna dat de indinanen er een tijd hebben gewoond, zegt Wikipedia het volgende:

Op 11 juni 1962 zou er echter toch een succesvolle ontsnapping plaats hebben gevonden. Frank Morris en de broers John en Clarence Anglin ontsnapten volgens de verhalen in een opblaasbaar vlot gemaakt van aan elkaar gelijmde regenjassen. Frank Morris, de leider van de groep, had een bijzonder hoog IQ, en wellicht hebben ze het getij van de San Francisco Bay gebruikt om te ontsnappen. Enkele van hun spullen zijn teruggevonden op Angel Island, maar sommigen gaan er van uit dat ze bij de Golden Gate Bridge aan land zijn gegaan en hun spullen via het getij naar Angel Island hebben laten drijven om de politie op een dwaalspoor te zetten. Van de mannen heeft niemand meer iets vernomen. Men is ervan uit gegaan dat ze verdronken waren, maar dat is niet helemaal zeker. Van deze ontsnappingspoging is een film gemaakt; Escape from Alcatraz genaamd.

Nog geen jaar na de ontsnapping werd op 21 maart 1963 Alcatraz officieel gesloten.

In 1969 bezette een groep van indianen de rots in de baai. Ze verbleven 2 jaar lang op het eiland, en trachtten op deze wijze hun eis voor een Indiaans Cultureel Centrum kracht bij te zetten.

Deze groep verloor in de ogen van de gemeenschap hun geloofwaardigheid door de hoeveelheid van beschadigingen, zoals graffiti, vandalisme en een brand die het huis van de oppasser van het Lighthouse verwoestte. In juni 1971 verwijderden Federal Marshalls de indianen van het eiland.

Jullie vakantie begint nu een beetje op zijn eind te lopen he? Maar gelukkig hebben jullie nog een paar dagen om een boel te zien en mee te maken.

Lieve groetjes,
    Edith

• 03 Oktober 2010 - 21:31

Papa En Mama.:

Wat een geluk en wijsheid dat je de kaartjes voor Alcatraz thuis al besteld had. Wat een verhaal zeg, nee ook wij wisten dit allemaal niet. De mensen zaten daar niet voor niets maar het idee al om zo opgesloten te zitten. Bijzondere foto's hebben jullie daar gemaakt.

Wat een geluk dat jullie zulke mooie foto's van de Golden Gate Bridge hebben, zoiets moet je gelijk vast leggen als het goed weer is zeggen wij altijd want hebben is hebben.

Wat leuk zeg, die Cable Car en dat je aan de buitenkant gehangen heb, lachen.
    Die slinger-de-slang-weg naar beneden of boven erg leuk om te zien, zeker het beeld wat je dan krijgt met die wir-war van auto's en jullie daarbij. Wat leuk is zijn ook de herkenbare huizen.

Al met al hebben jullie een onvergetelijke, bijzondere 1e huwelijksjaarsdag gehad.

Veel dank voor jullie verslag, schitterende foto's en filmpjes want ook daar hebben we van genoten.

Heel veel plezier verders.
    Liefs, papa en mama.

• 03 Oktober 2010 - 22:46

Kellers & Co:

Kan me voorstellen dat het een onvergetelijke 1ste huwelijksdag is geweest...

Lijkt me heel bijzonder om in die gevangenis te lopen en een heerlijk gevoel om weer vrij te zijn.
    Nou veel plezier verder nog...ik ga mijn mandje opzoeken!!