Grand Canyon - Reisverslag uit Williams, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Grand Canyon - Reisverslag uit Williams, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Grand Canyon

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

19 September 2010 | Verenigde Staten, Williams

Vandaag hebben we eens ontbeten in een bakery. Ons hotel biedt geen ontbijtmogelijkheid dus we moesten buiten de deur ontbijten. En tja…als je dan een bakery ziet dan ga je voor de verse spullen. Nu bij het tikken van dit verslag bedenk ik me ineens dat het zondag is, maar dat de bakery dus gewoon open was. Er is trouwens hier niets van te merken dat het zondag is; business as usual.

Ons doel was vandaag de Grand Canyon…maar dat mocht al duidelijk zijn. Het is zo’n 68 mijl rijden bij het hotel vandaan, waar we zo’n 5 kwartier over doen. Onderweg hebben we de cd aangehad die we gisteren hebben gekocht en het is net zulke lekkere muziek als gisteren.

Bij de entree van de Grand Canyon (via de South Rim) hebben we een National Park pass gekocht, die voor een jaar geldig is. Met deze pas kunnen we praktisch alle NP (Nationale Parken) in, dus dan hoeven we geen entreegelden meer te betalen (tip gelezen op internet). Wim en Loes als jullie nu volgend jaar ook nog de States ingaan en een NP bezoeken, kunnen jullie zelfs onze pas meenemen. Vergeet ons er niet om te vragen als wij het jullie vergeten te geven….tenzij wij natuurlijk ook weer naar de States gaan. Erwin riep tenminste al, die pas is een heel jaar geldig dus we moeten binnen 12 maanden terug …

Via verschillende stops zijn we naar de Desert View gereden. Iedere keer was het beeld weer anders en het valt steeds op hoe groot dit natuurwonder is. We waren er vandeweek al van onder de indruk maar nu nog steeds. Het is niet altijd even gemakkelijk om de beauty van de canyon op de gevoelige plaat te leggen, maar we hebben ook deze keer ons best gedaan om er wat van te maken. Bij Desert View staat een uitkijktoren en die zijn we ook nog in/op geweest. Vanaf hier zie je overigens het einde aan de oostkant van de Grand Canyon. Naar het Westen kun je het echt niet zien, want dat is in de richting van de Sky Walk. En zelfs daar zagen we het einde niet. Overigens realiseerden we ons ook niet dat we op een enorme hoogte zaten. Sommige uitkijkpunten liggen op 2.200 m. hoogte; je kijkt dus een heel eind naar beneden.

Wat feiten:
- de Grand Canyon is 435 km lang
- breedte variërend tussen de 15 en 29 km
- meer dan 1600 m. diep
- gesteente wat nu bloot ligt is volgens metingen ca. 2 miljard jaar oud
- de Colorado River erodeert ongeveer 16 cm per 1000 jaar
Bij het Desert View hebben we heerlijk gepicknickt: een bereklauw (ja, die hebben ze hier ook, maar is dan een soort van amandelbroodje maar dan anders) en een banaan, met een lekker blikje ijsthee. Hierna zijn we het park weer uitgereden, op naar de Grand Canyon Airport voor een helikoptervlucht. Helaas is dat niet gelukt want ze waren al volgeboekt voor de hele dag. Vanmorgen reden we er ook al langs, maar we wisten niet hoeveel tijd we in het park nodig zouden hebben en daar wilden we alle tijd voor hebben. Jammer, maar helaas, het is niet anders.

Dan maar terug naar Williams via een korte stop in Valle, waar een Flintstones campground is, met een Flintstones restaurant. Ziet er aan de buitenkant wel grappig uit, dus maar fotootje gemaakt. In Williams natuurlijk ook weer foto’s gemaakt, want die had Erwin gisteren aan jullie beloofd. Overigens Marja en Harry: hoe zien jullie het verschil tussen Erwin z’n foto’s en de mijne…haha…ze staan door elkaar heen namelijk.

Dit keer maar eens voor het eten de foto’s op de laptop gezet en geselecteerd voor het verslag. Dan kunnen we vanavond eens bijtijds gaan slapen.

We wilden gaan eten bij Route 66 Diner omdat we gisteren gehoord hadden dat deze tent de lekkerste burgers in town heeft, maar hij was dicht! Merken we er toch nog iets van dat het zondag is. Nu zijn we maar naar Cruisers gegaan, een andere diner in Route 66 stijl. Uiteraard had deze ook burgers en ze waren nog lekker ook!

Morgen gaan we via Flagstaff naar Kayenta, waar we weer 2 nachten gaan overnachten. Het hotel is nog niet geboekt dus altijd weer spannend waar je terecht komt (ook als je wel gereserveerd hebt trouwens….)

• 20 September 2010 - 05:09

Edith:

Hoi Mathilda en Erwin,

Schitterende foto's weer. Wat zien jullie toch veel mooie dingen.

Groetjes
    Edith

• 20 September 2010 - 07:27

Wim En Loes:

Mooie plaatjes weer, we raken ook niet uitgekeken.
    Jammer dat de helicopter vluchten volgeboekt waren; is een reden om volgend jaar nog een keer te gaan ;)
    anders houden we ons aanbevolen voor de Parkpas.
    Weten jullie dat voor Monument Valley de pas niet geldig is, want dat is een 'prive reservaat'
    Maar gezien de voorbereidingen van Erwin, zal dat bekend zijn.
    Fijne MV dag.. (de auto zal een andere kleur krijgen, haha)

groetjes uit Krimpen

• 20 September 2010 - 11:12

Kellers & Co:

Nou dat ziet er weer mooi uit hoor!! Vooral zo'n strak blauwe lucht.
    Wij zijn ons op dit moment aan het opwarmen met warme chocolade melk en een pita broodje met ham/kaas/ui uit de broodrooster...
    We zijn namelijk naar het oefenen van de paarden wezen kijken op het strand vanwege prinsjesdag morgen...was veel wind waardoor erg koud..brrrrrr.
    Dat Flinstone restaurant ziet er wel heel erg leuk uit. Lijkt net echt!!
    Geen ramp natuurlijk dat er een restaurant gesloten is ..zijn er nog genoeg over daar, wees maar niet bang ;-)
    Gelukkig houden jullie de reputatie van de Nederlanders hoog door de parkpas weer door te geven. Daar zijn hele topics over te vinden op internet...
    Jammer dat die helicoptervlucht vol was..nou ja dan heb je tenminste iets om voor terug te gaan.
    Nou goede reis vandaag en ook best lekker om 2 nachten ergens even te blijven.

Liefs van ds-spelende meisjes, Sterre en Mare en mijzelf! xxx

• 20 September 2010 - 11:29

Miriam:

Nou Mathil & Erwin
    ik krijg ook wel weer zin om die kant uit te gaan. Ik zie Starbucks en Ihop weer voorbijkomen (jammie).
    Enjoy the sun, want die is hier niet te vinden (ha). Alleen wat koetsjes en paarden ter voorbereiden van Prinsjesdag morgen. gr.Mir

• 20 September 2010 - 11:36

Papa En Mama.:

Hoi vakantiegangers.

Wat een schitterende foto's,echt prachtig. De Grand Canyon? Daar wordt je lijkt ons wel stil van. Jammer voor jullie dat de helikoptervlucht vol zat. Je t-shirt is leuk Erwin. De oude Amerikanen zien er ook nog prachtig uit zeg! Het hotel ziet er gezellig uit.

Liefs van ons.

• 20 September 2010 - 11:51

Har En Mar:

wat zijn die foto's mooi wij genieten met jullie mee hoor!!!!!!! gr harry en marja.

• 20 September 2010 - 14:14

Pa En Ma:

Maandagmiddag,dag genieters,we hebben zelf ook weer genoten van de fot0's.Gisteren kwamen er toevallig ook beelden op de tv van de colorado-rivier en de Grand Canion.Wat een landschap.En als je het in het echt ziet.....
    Alles goed met jullie zo te zien.houden zo.Liefs Pa en Ma

• 20 September 2010 - 15:44

Marjolein:

Hey Mathilda en Erwin,

Leuk om jullie avonturen te lezen.
    Hmm denk dat we deze reis ook maar toevoegen aan het lijstje.
    Oh ja moet eigenlijk binnen een jaar gaan;-)

Geniet er nog lekker van!!!

Liefs uit Alphen,

Marjolein

• 20 September 2010 - 15:50

Marjo:

We zien nu dat we toch echt ook eens naar de VS moeten. Lijkt me geweldig. En straks hebben we genoeg tips van en via jullie, dus wie weet....
    groetjes ook van Jan

• 20 September 2010 - 20:17

Pa En Ma:

Zojuist beleefden we Australie weer op de tv.De bridge,Opera House en Sydney.Leuk om dat te zien. Het brengt jullie huwelijksreis weer in herinnering.Groetjes, Pa en Ma