Ghan Train - Reisverslag uit Darwin, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Ghan Train - Reisverslag uit Darwin, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Ghan Train

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

23 Oktober 2009 | Australië, Darwin

Vandaag gaan we dan eindelijk met de Ghan trein van Alice Springs naar Darwin: Erwin kijkt hier al zo lang naar uit. Met de taxi zijn we om 16.00 uur opgehaald vanuit het hotel om naar het station te worden gebracht. De trein vertrekt pas om 18.00 uur, maar dan zijn we in ieder geval op tijd voor de check-in en kunnen we ook nog foto’s maken van de trein. De check-in houdt alleen maar een bagage check-in in. Vooraf worden de koffers gewogen, want deze mogen vanwege de Australische arbo-wet niet meer wegen dan 20 kilo. De koffer van Erwin zit precies op het randje, 20,5 kg. De mijnheer die de koffers weegt, vindt de overload van 0,5 kilo gelukkig acceptabel, want anders moesten we spullen naar mijn tas overladen die slechts 18,5 kilo weegt. We krijgen te horen dat onze bagage morgen rechtstreeks in ons hotel afgeleverd zal worden. Dat is nog eens makkelijk en service met een grote S.

Na de nodige foto’s te hebben gemaakt mogen we dan eindelijk om 17.30 uur aan boord: coupe M, bedden 11 en 12. In onze coupe hebben we zelfs een eigen toilet, wastafel en douche. Dat is nog eens luxe…maar dat wisten we al omdat we deze service, de Gold Service, zelf geboekt hebben. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, hebben we de fles champagne (gekregen in het hotel bij de Uluru) laten knallen (en de fles is gaan bruisen door het vervoer in de tas) en een lekker glaasje genomen, met pinda’s erbij. ’t Is tenslotte ons feestje. Buiten begon het al snel donker te worden en was er niets meer van de rode outback te zien. Ongeveer 1 ½ uur nadat we vertrokken waren hadden we een welkomstreceptie in de bar met een glaasje champagne…. :) Er werd het één en ander over de trein uitgelegd: dat de trein met 2 locs rijdt (voor extra power als dat nodig is, en voor ’t geval de voorste loc technische mankementen krijgt en niet meer verder kan); dat de trein (buiten de locs om) 16 wagonstellen heeft; dit alles met een totale lengte van ruim 400 meter; dat de gemiddelde snelheid 80 à 90 km. per uur is, met een topsnelheid van 115 km. per uur. Na de welkomstreceptie konden we al snel aan tafel voor ons 3-gangen diner. We zaten met een ‘Australisch’ stel aan tafel (zij oorspronkelijk uit Polen en hij oorspronkelijk uit Duitsland) en al snel kwam het op de reden van deze vakantie. Toen we net vertelden dat het onze honeymoon is lier er een serveerster langs die ons dat hoorde zeggen. Ze vroeg of we dit wilden vieren met een fles champagne, namens de Ghan. Ja hoor…dat wilden we wel. Laat maar komen die champie; hebben we nog niet op vandaag…hihi…. Na het eten bleek onze cabin omgebouwd te zijn tot een slaapcabin. In onze petieterige badkamer hebben we ons klaargemaakt voor de nacht en zijn we vervolgens naar bed gegaan. Helaas stond op dat moment (23.00 uur) de trein net stil in Tennant Creek, zodat we niet schommelend in slaap konden vallen. Om 1.00 uur vannacht vetrok de Ghan uit Tennant Creek.

We hebben heerlijk geslapen en om 6.15 uur werden we gewekt met een kopje thee op bed…hoe luxe allemaal en dat met de rising sun door de lamellen voor ons raam. We hebben nog wat liggen dommelen en rond 7 uur is eerst Erwin eruit gegaan en later ik (we kunnen tenslotte niet tegelijkertijd in de badkamer). Rond 7.30 uur mochten we aan tafel voor ons ontbijt. Een heerlijk Australisch ontbijt met scrambled eggs, mushrooms, bacon en een sausage. Het landschap was inmiddels veranderd van het ruige rode naar een wat meer bossig landschap met termietenheuvels. We hoorden tijdens het ontbijt dat de heuvels, naarmate we meer richting Darwin gaan, alleen maar hoger worden. We zijn benieuwd. Terug in de cabin waren de bedden weer opgeklapt en was de normale bank er weer. We hebben lekker naar buiten zitten kijken tot een uur of 9. Toen waren we in Katherine aangekomen. In deze plaats bleef de trein een kleine 4 uur staan, zodat we in de gelegenheid waren om een excursie te doen.

Wij hebben gekozen voor de Gorge Boat Cruise: een boottocht over de Katherine River in het Nitmiluk National park. In dit park zijn 13 kloven van de Katherine River, over een afstand van 50 km, die zijn ontstaan door hevige zomerregens waardoor de rivier de 1650 miljoen jaar oude zandstenen rots heeft uitgesleten. Aan het einde van de eerste kloof moesten we (na een wandelingetje van 700 m.) overstappen in een andere boot. Het was een mooie tocht en ongelooflijk dat we na zo’n dor gebied als de outback over zo’n rivier varen. De zomerregens doen momenteel de rivier jaarlijks tijdelijk zo’n 15 m. verhogen.
Een shuttlebus heeft ons van het station in Katherine meegenomen en ook weer hier naartoe gebracht. Rond 12.30 uur waren we er weer. Vlak daarna gingen de deuren van de trein weer dicht en reden we een stukje achteruit om een goederentrein te laten passeren. Ondertussen was ik al lekker begonnen met de verslagen van de afgelopen week (vanaf zondag de 18e okt.) bij te werken. We hebben nog een tijd op Katherine gestaan en rond 14.30 uur mochten wij gaan lunchen: een 2-gangen lunch met een heerlijk chocolade toetje als dessert.
Na de lunch weer verder met de verslagen en ook genieten van het uitzicht, dat nog steeds groener wordt en inderdaad…..de termietenheuvels worden ondertussen steeds hoger! We passeren het plaatsje Pine Creek en horen de machinist door de intercom zeggen dat het nog zo’n 260 km naar Darwin is.

Rond 18.40 uur zijn we in Darwin aangekomen, met 10 min. vertraging. Ja, dat kennen ze hier dus ook. We hebben het hartstikke leuk gehad op de treinreis. Op Darwin station stond de shuttlebus al klaar om ons, en andere passagiers, naar de hotels te brengen. Bij het inchecken in het hotel bleek dat we een upgrade hebben gehad naar een townhouse. Geen idee wat ons te wachten stond, maar toen we de deur openden zagen we het: een compleet ingericht maisonnette, met een complete keuken (kookplaat, magnetron, grote koelkast), een zithoek met bank, tafel en tv en dan nog een bovenverdieping met badkamer, slaapkamer en nóg een tv! Het enige nadeel als je beneden zit: als je naar de wc moet, moet je naar boven. Zoals Cruyff zegt: ieder voordeel hep z’n nadeel!! We hebben snel een vette bek gegeten, zodat we alle verslagen en foto’s op internet konden zetten. Hopelijk hebben jullie er weer van genoten.

Morgen gaan we weer op excursie: een 2-daagse excursie naar Kakadu National Park. Om 6.15 uur worden we, als het goed is, opgepikt bij het hotel. Het verslag met foto’s zullen jullie daarna weer zien. Geen idee wanneer het geplaatst wordt, maar het wordt geplaatst.

Inmiddels zijn we nu 3 weken getrouwd en de tijd gaat snel. We zijn dus ook al bijna 3 weken op vakantie en hebben al veel gezien. Vanmiddag in de trein zaten we wat foto’s terug te kijken van bijvoorbeeld Bali….dat lijkt alweer een eeuwigheid terug. We genieten volop terwijl alles ook nog eens goed verloopt. Wat wil je nog meer?

Lieve lezers, wij wensen jullie alvast een goed weekend. Sterre, heb een gezellige dag morgen. Je 10e verjaardag…een hele bijzondere! Als het lukt zullen wij op de dag ergens iets lekkers nemen bij de thee voor jouw verjaardag! Dikke kus en veel liefs!!

• 23 Oktober 2009 - 12:59

Gonnie :

Ik geniet enorm van jullie belevenissen,(dank zij Loes)maar het is allemaal geweldig mooi vst dank je hiervoor!
    Lieve Groetjes van Gonnie

• 23 Oktober 2009 - 14:18

Papa En Mama:

Geweldig leuk en apart om zo lang in de trein te zitten en te slapen. Lekker zeg,champagne en dan dubbelop,dat is smullen.
    Ook leuk dat je tussendoor nog een excursie kon maken naar Katherine rivier,mooi zeg, de moeite waard en schitterende foto's.
    Het is te merken dat jullie veel engels praten en dat is te zien
    aan de ondertiteling van de foto's,ha,ha.
    Al met al een pracht verhaal met prachtige foto's.Dank jullie wel.

Een heel fijne honeymoon verder.

Veel liefs.

• 23 Oktober 2009 - 15:12

Oma Bregman:

Hallo Mathilda en Erwin.

Ik ben hier om naar de bingo te gaan en heb eerst jullie laatste 4 reisverslagen gelezen.
    Een beleving op zich,onvergetelijk.

Ik denk dat jullie niet uitgepraat komen als jullie weer thuis zijn.

Ik wens jullie nog vele fijne dagen toe.Geniet ervan.
    Groetjes oma.

• 23 Oktober 2009 - 16:47

Pa En Ma:

Lieve Mathilda en Erwin,wat een geweldige belevenissen Hier kunnen jullie jarenlang op teren De foto"s zijn heel mooi.Ik kwam thuis en er stonden wel 4 berichten op We kunnen nog even verder Gelukkige en fijne dagen nog

• 23 Oktober 2009 - 18:00

PA EN MA:

Hoeveel champagne hebben jullie nu al gedronken de laatste tijd? Jullie hebben nu zeker de smaak te pakken?Zo"n exursie er tussen door is een leuke afwisseling Weer leuke en gezellige foto"s van een gelukkig stel.Wat kun je anders verwachten met zoveel Champagne!!!!!!Liefs

• 23 Oktober 2009 - 21:47

Alex:

Euhhh, zijn jullie onderhand niet een beetje vakantiemoe?

Ik ben verders niet jalours of zo hoor..... ;o)

Groetjes ook van Megan en Heidi

• 24 Oktober 2009 - 22:23

Keller & Co:

Super zeg die treinreis..zou voor mij niet lang genoeg kunnen duren (Uhh..zeg ik dat wel goed zo??) Ideaal reizen met zo'n trein!!
    Ennuh..moet ik al een afspraak maken bij de AA ;-)..hihi.
    Veel plezier op de exursie!
    Terwijl ik dit schrijf en zo m'n mandje opzoek zijn jullie er al weer uit..blijft raar.

Groetjes van "zus B"

• 25 Oktober 2009 - 19:07

Edith:

Hoi Erwin en Mathilda,

Wat leuk zeg, die treinreis. Jullie maken wel een boel afwisselende dingen mee, he? En weer schitterende foto's!

Lieve groetjes,

Edith