Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Mathilda (met aanvullingen van Erwin)

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

29 Oktober 2009 | Australië, Cairns

Vandaag stond de wekker maar weer eens op 6.30 uur, want om 7.25 uur was de pick-up time door de shuttlebus voor het vervoer van het hotel naar de haven. Vandaag zijn we gaan snorkelen in het Great Barrier Reef. Over het Great Barrier Reef gesproken, gisteren schreef ik dat het op de Werelderfgoedlijst stond, maar daar heb ik een foutje gemaakt; dat is namelijk niet zo. Het Great Barrier Reef wordt gezien als het Achtste Wereldwonder. Da’s mooi, dan hebben we ook iets van die lijst gezien deze huwelijksreis. Sorry voor de verwarring.

Over het Great Barrier Reef:
Dit is het grootste koraalrif ter wereld, zo’n 2.000 km lang vanaf Bundaberg tot het puntje van Cape York en het beslaat zo’n 350.000 km. Tussen het rif en het vasteland liggen meer dan 2.000 eilandjes en nog bijna 3.000 losse riffen. Het mooiste koraal is te zien op het buitenste rif, ongeveer 50 km. uit de kust. Koraalriffen behoren tot de oudste en primitiefste levensvormen, die al 500 miljoen jaar geleden op aarde voorkwamen.
In de wateren rond het Great Barrier Reef leven meer dan 2.000 soorten vis en talloze soorten hard en zacht koraal. Koraal is overigens een dier en geen plant. De biologische diversiteit van het koraal is enorm, met stekelhuidigen (zoals zee-egels), schaaldieren en sponzen. Er leven ook veen andere ongewervelde dieren, zoals de sierlijke zeenaaktslakken, zo’n twaalf soorten zeegras en 500 soorten algen.
Sinds 1975 staat het Great Barrier Reef onder bescherming van Great Barrier Reef Marine Park Authority.

Wij zijn naar het Hastings Reef gevaren, één van de buitenriffen, zo’n 1 ½ uur varen uit Cairns vandaan. Het zou weer een prachtige dag worden. Vanwege de mogelijke aanwezigheid van kwallen moesten we allemaal een wetsuit aan….charming hoor! Ongeveer de helft van de 51 personen op onze boot, de Tusa T5, is gaan duiken, ongeveer de andere helft is gaan snorkelen (net als wij). Nadat we een korte uitleg hebben gekregen hoe om te gaan met het snorkelen rond en boven het koraal mochten we het water in. We hadden flink wat tijd, want de duikers zouden 2 duiken maken.
Het was voor Erwin even wennen om te zwemmen met flippers aan, maar toen hij eenmaal gewend was ging het erg goed en lekker. Wat was het mooi hier: alsof je in een vissenkom zwom. Het koraal had schitterende kleuren, vooral doordat de zonnestralen doordrongen. Helaas kunnen we jullie dat niet laten zien. Gisteren hebben we nog even snel in Port Douglas voor 22 aussi dollar een onderwatercamera gekocht, maar die moet nog ontwikkeld worden en dus geen foto’s op deze website.

Nadat we flink wat gesnorkeld en gekeken hadden zijn we weer de boot op gegaan, wetsuites uit en lekker op het achterdek in het zonnetje gezeten. Niet veel later stond er binnen een heerlijke buffetlunch voor ons klaar. Dat hebben we op het voordek in het zonnetje opgegeten. Na de lunch kregen we een presentatie over het koraalrif en de vissen die er allemaal zwemmen. Ondertussen was de boot opgeschoven naar een volgende plek in de oceaan voor de volgende duik en snorkelactie. Deze plek was nog steeds aan het Hastings Reef en lag vlakbij de eerste plek. Dit was nu alleen de buitenkant van het rif, zodat de duikers goed de diepte in konden gaan. Wij als snorkelaars zagen de mooie afgronden naar de diepte. We hebben weer veel mooie vissen zien zwemmen, maar vraag ons niet naar de namen…mooie visjes gewoon en Nemo hebben we niet gezien. De tijd in het water was nu korter, de duikers hebben nu 1 duik gedaan.

Daarna weer 1 ½ uur terug naar Cairns, waar we alweer om 16.00 uur aankwamen. Met de shuttlebus terug naar het hotel en lekker gedoucht en vervolgens gegeten bij Rattle & Hum, een gezellig restaurant aan de Esplanade, zeg maar de boulevard in Cains .
Morgen mogen we weer wat uitslapen ten opzichte van vandaag: we worden om 8.50 uur opgehaald voor ons tourtje met een skyrail en de trein door de rainforest.

PS: wat leuk tante Gonnie en oma Bregman dat jullie ook een stukje hebben achtergelaten op onze website!

• 29 Oktober 2009 - 16:08

Mama:

Hoi.

Terwijl Poehtje aandacht van me vraagt schrijf ik jullie terug.
    Tijdens het lezen van jullie verslag en een beetje inleving daarvan kregen we er toch een beeld bij,het zal inderdaad erg mooi geweest zijn.De foto's zien we nog wel.
    Mooie boot en daarop is het ook genieten en kleur op doen.

Veel plezier op je laatste volle honeymoonreisdag.

Liefs van mij en papa die op zolder aan het rommelen is.

• 29 Oktober 2009 - 16:41

MA En Pa:

Hebben jullie ook nog wel eens uitgeslapen?Of doe je dat pas volgende week. Dat snorkelen lijkt ons een hele ervaring,als je het tenminste durft. We zijn benieuwd naar de foto's ervan.
    Jullie laatste dag.Zondag regen.Vandaag nog veel plezier

• 29 Oktober 2009 - 21:32

Edith:

Hoi Erwin en Mathilda,

Een paar jaar gelede heb ik op een heel groot scherm een schitterende documentaire over het great barrier rif gezien. Schitterend vond ik dat. Ben jaloers op jullie dat jullie daar heerlijk hebben gezwommen en die schitterende vissen hebben gezien. Zijn de foto's inmiddels afgedrukt, of duurt dat een paar dagen?

Groetjes,

Edith

• 31 Oktober 2009 - 07:51

Hans En Herma:

Hoi

We zijn echt jaloers snorkelen op het great barrier rif, en we zijn zeker benieuwd naar de foto's van allessss.
    Zoals je moeder al schreef uitslapen. wat!in je vakantie? uitrusten doe je toch thuis. groetjes tot gauw