Dagtrip Kuranda - Reisverslag uit Cairns, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dagtrip Kuranda - Reisverslag uit Cairns, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dagtrip Kuranda

Door: Erwin en Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

30 Oktober 2009 | Australië, Cairns

Onze laatste dag hele dag in Australië, vrijdag 30 oktober, hebben we een eigen excursie gepland. Onze reisgids, Capitool, heeft er niets over geschreven, maar we hebben hier in Cairns deze excursie ontdekt: de Kuranda Scenic Railway. Een ritje van 1 uur en 3 kwartier met de trein door het regenwoud buiten Cairns naar Kuranda in het regenwoud. Kuranda was in de jaren ’60 een dorpje waar veel hippies bivakkeerden en heeft zich ontwikkeld tot een kunstnijverheidscentrum. In eerste instantie dachten we de trein zowel heen als terug te nemen, totdat we erachter kwamen dat er nog een mogelijkheid was om naar Kuranda te gaan: met de skyrail, een kabelbaan. We hebben voor een mix gekozen en die vandeweek geboekt: opgehaald worden door een shuttlebus en afgezet worden bij de skyrail. Vervolgens met de skyrail naar Kuranda, daar door het kleine dorpje van hoofdzakelijk 1 mainstreet lopen om daarna met de Kuranda Scenic Railway terug naar Cairns te gaan. Dat leek ons wel wat.

Het was voor het eerst dat de shuttlebus niet op tijd was (o ja, in Sydney is dat ook eens gebeurd). 20 Minuten te laat werden we opgehaald (9.10 uur) en het shuttlebusje heeft ons bij de skyrail afgezet. Nadat de chauffeur van de shuttle onze kaartjes voor vandaag had gehaald en aan ons overhandigd kon ons skyrail-avontuur beginnen. De kabelbaan is 7,5 km lang (ik zei al tegen Erwin “dat had mijn moeder niets gevonden!”), is in 1995 voltooid na een jaar constructie. Alle torens zijn met behulp van een helikopter op hun plaats gebracht om verstoring van het regenwoud te vermijden. De hoogste toeren is 40,5 meter. Op de route liggen 2 tussenstations. Het eerste ligt op 545 meter en is het hoogste punt van de kabelbaan. Op dit tussenstation moet je ook van gondel wisselen en begint een nieuwe kabelbaan (de 7,5 km is de totaal lengte van beide delen). De kabelbaan gaat over het Barron Gorge National Park; een regenwoud dat op de wereldlijst van beschermde tropische gebieden staat.
Met regen stapten we in de gondel, nadat eerst ons raampje was schoongemaakt van de druppels. Het schone raam was echter maar van korte duur, want binnen no-time zaten de druppels weer op het scherm en werd ons zicht minder. We weten nu ook waarom dit de rainforest is…. Het zal wel niet voor niets zo genoemd worden. Het mag in Nederland dan ook herfst zijn (geweest en weer worden), de temperatuur zal tijdens de regen vast niet hetzelfde zijn als hier; met regen is het nog lekker!) Na de hoogste berg werd het zicht weer wat beter en konden we weer wat meer kijken. Alleen jammer dat op de 2 tussenliggende stations de raampjes niet meer schoongemaakt werden.

In Kuranda aangekomen was het klein stukje (200 m.) naar het centrum (de mainstreet) lopen. We hebben gezellig winkeltjes gekeken, nadat we eerst een bakkie hadden gedronken met een lekker stukje appeltaart (Erwin) en sinaasappelmerengue (ikzelf) hebben genomen. We hadden zo’n 3 uur om door dit dorpje te lopen en dat bleek tijd zat. We hebben wel álle winkeltjes gezien.
Inmiddels was het ook wel weer tijd om nog wat te eten, want in de trein straks konden we niets meer krijgen. We besloten nog even een terrasje in Kuranda te pakken. We bestelden een iced coffee met iets lekkers erbij. Mathilda wilde natuurlijk de Matilda Kangeroo Pie proberen die in de vitrine lag. Om 13.15 uur besloten we om via de mainstreet richting Kuranda railway station te lopen, want onze trein zou om 14.00 uur vertrekken. Onderweg passeerden we weer verschillende leuke winkeltjes. Bij het ticketoffice van het station werden onze stoelen in de trein aangewezen: coupe # 12, vlak achter de stoomlocomotief. Konden we niet alleen van de prachtige uitzichten genieten, maar ook van het geluid van de loc afgewisseld met de nodige stoomfluiten. Voor vertrek hebben we op het station nog even de nodige foto’s gemaakt. Het station is immers heritage listed. Geheel volgens schedule is de trein precies om 14.00 uur met de afdaling richting Cairns begonnen. De route liep door verschillende tunnels en wij genoten enorm van de rit door de rainforest. Onderweg hield de trein zo’n 10 minuten halt bij de Barron Falls. Deze waterval ligt op 329 meter boven zeeniveau en het water maakt hier een vrije val van zo’n 265 meter. Door de intercom liet de machinist weten dat we de trein konden verlaten om hier foto’s te maken. Met een stoomfluit zou hij ons duidelijk maken dat het weer tijd was om te vertrekken. Onderweg zouden we nog een tweede waterval passeren, de Stoney Creek Falls. Vlak voor de waterval ligt een treinbrug over 3 pilaren, die in 1890 is gebouwd. Hierna reden we langzaam maar zeker de rainforest uit en kwamen de eerste huizen “beneden” weer in zicht. We passeerden Redlynch, een dorpje genoemd naar een roodharige Ierse voorman van de railway construction, Red Lynch. Bij Freshwater Station stopte de trein. Niet uitstappen hier, want anders moet je een taxi naar Cairns nemen! Na 5 minuten reden we weer en het duurde niet lang voordat de buitenwijken van Cairns aan ons raampje voorbij zagen “flitsen”. Verschillende mensen zwaaiden naar de trein, mensen vinden het echt leuk dat deze bijzondere trein rijdt. Nadat we in Cairns waren uitgestapt, zijn we naar ons hotel teruggekeerd. Nog even de koffers grotendeels gereed maken voor de terugreis back home. Het zou onze laatste avond in Australië worden.
‘s Avonds besloten we te gaan eten bij Paddywacks, een gezellig steak restaurant met de Blues Brothers voor de deur. Dit swingend duo waren we al eens eerder in het echt tegengekomen bij de Universal Studios in Orlando. Tijdens een overheerlijk diner blikten we terug op onze geweldige honeymoon. We hebben ontzettend van Australie genoten. Dit enorme land heeft gebieden die zo van elkaar verschillen en mensen in hotels, winkels en restaurants zijn erg klantvriendelijk en hulpvaardig. Kortom, een geweldig land om te verblijven en te reizen ...

Morgen begint onze terugreis: om 15.35 uur vertrekt het vliegtuig naar Hong Kong, waar we 7 uur later aankomen. Op Hong Kong hebben we vervolgens een kleine 4 uur voordat we de vlucht naar Amsterdam hebben. Overigens belachelijk late tijden die vertrektijden op Hong Kong: naar Sydney vetrokken we er om 23.55 uur en nu vertrekken we om 0.30 uur ’s nachts. Nou ja, maar lekker gaan slapen gelijk…dan zit ik ook niet meer op eten te wachten in het vliegtuig. Als alles goed is landen we na een vlucht van bijna 13 uur om 6.20 uur (zondagochtend) op Schiphol. Nederland, het zal voor ons toch weer even wennen zijn na al die weekjes Down Under …

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties en voor het aan’horen’ van onze verhalen. Het is voor ons een mooie gelegenheid geweest om onze drukke dagen op deze manier te ‘archiveren’. Je merkt dat je het lange en vele schrijven niet meer gewend bent; tikken gaat sneller en geeft minder rsi-klachten. Wij vonden het erg leuk om te doen.

Veel lieve groetjes van het happily married couple….

• 30 Oktober 2009 - 12:43

Erna:

Hi,
    heb genoten van jullie reisverslagen!! Hoop dat jullie een goede terugvlucht hebben en tot binnenkort!
    groetjes erna

• 30 Oktober 2009 - 12:46

Ma En Pa:

Net een telefoontje gekregen en weer even op de computer gekeken. jullie laatste avond.
    Weer heel verrassend daar in Kuranda.Leuk dat jullie dat zelf ontdekt hadden.Weer een heel andere wereld.PRACHTIGE FOTO'S.Een voorspoedige reis toegewenst.

• 30 Oktober 2009 - 13:06

Wim En Loes:

Jammer voor jullie dat het er weer op zit.. ja, ja, tijd gaat snel!!
    Heel leuk om jullie (zeer uitgebreide) verslagen te lezen en de foto's te bekijken.
    Goeie vlucht terug en sterkte met het acclimatiseren in Holland
    groetjes uit Krimpen

• 30 Oktober 2009 - 13:34

Wil En Stijntje:

Bedankt lieve Schatten,

Voor al jullie prachtige en uitvoerige verslagen.

Wij hebben er ontzettend van genoten. Ook wij vliegen weer terug.

Waarschijnlijk hebben wij geen last van een jet-lag, hi,hi

Wij wensen jullie een prettige en veilige terugreis, met een grote koffer vol met mooie herrinneringen.

Een hele dikke kus en grote dank!!

Wil en Stijntje

• 30 Oktober 2009 - 13:45

Stijntje:

PS. Oeps..Een erretje teveel bij herinnering!

Stijntje

• 30 Oktober 2009 - 15:26

Papa En Mama:

Hoi,hoi.

Jullie hebben een leuke afscheidsdag in Australie gehad zeg!
    Mathilda je hebt helemaal gelijk,met dat ik begon te lezen over de kabelbaan dacht ik al "gatsie" en hetgeen wat je er verder over vertelde zat ik gewoon te rillen (sorry hoor,maar het is niet anders). Papa zat te genieten.Leuk dat je uit de gondel de trein op de foto heb kunnen nemen. De trein zal zeker gaaf geweest zijn, leek ons ook wel wat. Al met al een leuke dag.
    Was de Matilda Kangeroo Pie lekker?

Ook jullie bedankt voor alle verslagen en prachtige foto's.
    We gaan het missen.

Wij wensen jullie een heel goeie reis en veilige vluchten naar huis.

Veel liefs,papa en mama.

• 30 Oktober 2009 - 20:04

Niels, Bea, Lorenza:

Hi newly weds.
    Bedankt voor alle verslagen. We moeten er nog een paar doorworstelen :-) Maar het was geweldig om op deze wijze met jullie mee te reizen!
    Een hele goede reis terug naar het gezellige kleine Nederland en rust lekker nog even uit na terugkomst!
    Veel liefs, Niels, Bea en onze schat Lorenza

• 30 Oktober 2009 - 23:11

Alex:

Niks voor mij die lange vluchten, let op je been! Goeie reis huiswaarts ;o)

• 31 Oktober 2009 - 08:09

Hans En Herma:

hi,

jammer dat jullie al teruggaan,we hebben genoten van de reisverslagen.We zullen het missen.
    gpede reis en tot gauw groetjes

• 31 Oktober 2009 - 18:18

Edith:

Luitjes,

Een hele goede reis terug! Jullie hebben een geweldige tijd gehad om op terug te kijken, toch? Ik teken voor zo'n reis!

Lieve groetjes,

Edith