Dag 1 excursie Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 1 excursie Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 1 excursie Blue Mountains

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

14 Oktober 2009 | Australië, Katoomba

Vanmorgen werden we al om 7.25 uur opgepikt voor onze 2-daagse excursie naar The Blue Mountains. We moesten dus al ontbeten hebben en uitgecheckt zijn…kun je nagaan hoe vroeg we opmoesten…en dat in onze vakantie….
De minibus kwam een kwartier te laat (rush hour on Pitt Street). Er zaten al wat mensen in en we moesten er nog een paar oppikken bij andere hotels. Het was een internationaal gezelschap van Britten, Amerikanen, een Deense en nog wat Scandinaviërs, in totaal 16 mensen incl. onszelf.

We zijn als eerste naar een wildpark in de Blue Mountains gereden, waar je kangaroos, dingo’s en koala’s zou kunnen zien. Inderdaad….zou kunnen, want behalve een paar witte kaketoes hebben we geen wild gezien. In het park kregen we een lekker kopje thee van onze buschauffeur. Wist je trouwens dat je hier ook koffiezakjes hebt? Ziet er verder precies hetzelfde uit als een theezakje en werkt ook verder hetzelfde.

Na dit ‘wildpark’ zijn we naar een uitkijkplatform gegaan met een prachtig gezicht over de Blue Mountains. We weten ook nu waarom dit de Blue Mountains heet…door de zonnegloed die op de bomen neerkomt straalt het een blauwige gloed uit. Op het platform was het goed uitkijken dat je niet omver werd gewaaid want er stond een stevige wind (nog erger dan gisteren) en het was er trouwens ook behoorlijk koud…Erwin miste zijn wollen muts al! Doordat het wat begon te miezeren kwam er een mooie liggende regenboog. Nog nooit een liggende regenboog gezien; zou dat ook komen doordat we op het zuidelijk halfrond zitten? Een halve maan is hier tenslotte ook liggend en niet staand….

Toen we overigens in het ‘wildpark’ weer in het busje stapten viel het ons op dat niemand in het busje een tas bij zich had voor een overnachting. Bij het uitstappen op het platform dus maar even aan de chauffeur gevraagd of dit een 2-daagse excursie is. Nee, dat is het niet…een 1-dags. Maar wij gaan wel overnachten. Na de lunch in een hotel zullen wij in dat hotel blijven en morgen gaan we met een andere groep (na de lunch) weer terug. Geen idee wat de toegevoegde waarde van onze 2-daagse dan is, behalve de overnachting in een 4 ½ sterren hotel, maar dat merken we misschien nog.

Na het uitkijkplatform zijn we naar weer een ander punt gereden. Een uitkijkpunt richting de Three Sisters. De buschauffeur heeft ons uitvoerig (als een sprookje, met bijgeluiden) de Aboriginal legende (over drie zusjes, hun vader en een bunyip (monster)) verteld waarom deze 3 stenen rotsen de Three Sisters heten, maar als ik dat jullie ook ga vertellen, komt het vast niet zo goed over. Het zal ook vast wel ergens op internet staan…..
Ook hier weer veel wind, een spatje regen en weer een liggende regenboog. Teruggekomen bij het busje bleken er 6 mensen te missen; die waren door de chauffeur ergens afgezet, waarvan we later begrepen dat dat bij de Scenic World was. Daar hadden we ook wel naartoe willen gaan. Het was ons voorgesteld in de bus, maar we hebben nooit meer horen vragen wie er naartoe wilden….

Met de bus zijn we nog een stukje door de Blue Mountains gereden, maar nergens meer gestopt. Het weer was te slecht en we moesten de andere 6 weer ophalen bij Scenic World. Deze mensen hadden het erg leuk gehad en met de hele club zijn we naar het Mountain Heritage Hotel in Katoomba gereden, waar een lunchbuffet voor ons klaarstond. Met een prachtig zicht over de Blue Mountains (inmiddels klaarde het weer weer helemaal op), lieten we ons de lunch goed smaken. Na de lunch zijn wij in het hotel ingecheckt en de groep is verder gereden.

Daar stonden we dan…14:10 uur en nog een hele middag te gaan. We zijn naar Katoomba centrum gelopen (het hotel ligt er zo’n 7 min. lopen vandaan) om te bekijken wat er daar te beleven valt. In Mainstreet niet veel dus, behalve een hop-on-hop-off tour naar de Three Sisters, naar Scenic World en andere uitkijkpunten over de Mountains. O ja, je kunt bij Dominos nog wel afhaalpizza’s bestellen. We besloten om naar Scenic World toe te lopen (dat was ons vanmorgen door de neus geboord, dus nu in de herkansing); een wandeling van zo’n 3 kwartier via omhoog en omlaag voerende wegen. In Scenic World ga je in een mijnkarretje (via het steilste spoor ter wereld; rond 1880 aangelegd om mijnwerkers naar de rijke steenkoollagen in de vallei te voeren) met een enge duik de kloof in. In de kloof kun je een wandeling maken variërend van 15 tot 50 minuten maken om daarna met een skigondel weer naar boven te gaan. Wow…wat een duik… Ik vertrouwde er maar op dat er niets engs kon gebeuren, want er hoefde niet zo’n beugel aangetrokken te worden zoals je die bijvoorbeeld in de kikkerachtbaan in Duinrell hebt… Was wel supergaaf en wat een uitzicht ook zeg! Beneden hebben we een korte route gedaan want we moesten de tijd van de laatste gondel naar boven in de gaten houden. Die gondel stelde overigens niet veel voor.

Hierna weer de wandeling via de heuvelige weg terug naar Katoomba, waar Erwin in een pub wilde eten. Deze pub (Common Ground Cafe) had hij in de bus al gezien en leek hem wel een leuke tent. In Mainstreet zijn trouwens toch weinig tentjes, waar je iets kan eten of drinken. Toen we binnenkwamen stond er een vrouw in alternatieve kleding en het viel ons op dat er allemaal mannen met baarden rondliepen (misschien willen ze ‘te Kaapren varen’?). De menukaart was heel beperkt; je kon er wel iets van een burger bestellen (aan friet doen ze niet), maar geen alcohol en zelfs geen sprite! Ook na ons binnenkomende mensen werden (te) hartelijk begroet en de mannen hadden ook weer baarden. De burger bleek een soort van alternatieve visburger te zijn, maar smaakte wel. Ik ving van een gesprek van een (vrouwelijke) gast met een serveerder-man-met-baard op dat het om Amerikanen ging en dat zij in een community leven, met z’n allen boven deze ‘pub’. Zelf had ik al gekscherend tegen Erwin gezegd dat we wellicht wel bij een sekte terecht waren gekomen…Ik bleek er niet ver vandaan te zitten… Bij de open keuken hingen allemaal folders en na het eruit halen van één, bleek dat het om de Twelve Tribes Community te gaan…we gaan dit thuis nog zeker googelen, maar als jullie dat al zouden gaan doen, lezen we graag de resultaten…

Nou ja, er is natuurlijk niets raars gebeurd en na het afrekenen zijn we weer terug naar het hotel gelopen. Met een bak koffie zitten we dus bij de open haard en schrijven de verslagen van gisteren en vandaag. Morgenochtend hebben we de hele ochtend vrij en hoeven pas rond 13.30 uur klaar te zijn om weer met een groep verder te gaan. De groep van vandaag zou vanmiddag naar een Zoo gaan; misschien dat wij dat morgenochtend ook gaan doen?? Morgen weten we dat…

• 15 Oktober 2009 - 23:28

Papa En Mama.:

Ten eerste Mathila en Erwin die hoed staat jullie goed en heb je die ook gekocht of alleen even opgezet? Erwin wij zien jou alleen maar lachen op de foto's,dus zeg niet dat jij dat niet kan, je kan het echt wel.
    Ook apart zeg die liggende regenboog en de liggende maan. Het koffiezakje, hebben jullie dat ook nog gekocht?
    Wind zijn jullie wel gewend maar had Erwin zijn muts in Nootdorp gelaten? ha,ha.
    Mathilda, wat die gondel aangaat,je hebt Erwin toch bij je? Alhoewel,Erwin jij ziet wat leuks om te eten en brengt juliie bij een sekte? Mannen met baarden moet je altijd voor oppassen. Sorry Wim sr. dit is niet voor jou bedoeld.ha,ha.
    Al met al jullie hebben echt de vakantie van jullie leven, het is ook niet voor niets jullie huwelijksreis.

Veel huwelijksreis plezier.
    Veel liefs,papa en mama.

• 15 Oktober 2009 - 23:44

Papa En Mama.:

We hebben op internet gekeken voor The Twelve Tribes.
    Het een op Israel georienteerde sekt.
    Zij volgen de Messias, Jezus, de zoon van de levendew God.
    In 1970 gestart in Chattenooga, Tennesee.
    Zij geloven de leraren van de bijbel van het Oude en Nieuwe Testament op een praktische manier.
    Zij leven in huishoudens, sekte's en commune's.

• 15 Oktober 2009 - 23:47

Poeh En Knorretje:

Miauw,miauw,miauw.
    Prrrrrrrrrr.Miaauuw. Ppprrrrr.Pppprrrrrrr.
    Miiiiaaaauuuuwwwww.
    Miauw,miauw,prrrrrrrrrrrrrrrrrrr, miauw.

• 16 Oktober 2009 - 09:19

Wim En Loes:

Jullie zien er uit als echte Aussies!!
    Fijn dat alles zo goed gaat, al zit het weer misschien niet helemaal mee en zie je niet zo veel wild als dat je zou willen,en moet je soms vroeg opstaan, het is een geweldige reis !!

No Worries! You're on vacation, Mate!!

Liefs van ons

• 16 Oktober 2009 - 14:13

Marjolein:

Ook van dit verhaal heb ik weer zitten genieten!!!

Dat mijnkarretje ziet er best oud uit!!!
    Ach jullie hebben het overleefd en zo te lezen een hele mooie herrinering er aan!

Heeft Erwin die hoed niet gekocht voorals het weer eens koud is?!

Was het antwoord trouwens op de lezersvraag van van de week.
    Of heb ik daar nou over heen gelezen?!

Liefs, Lein

• 16 Oktober 2009 - 20:38

Pa En Ma:

Jullie hebben toch zeker die hoed wel gekocht?Of waren jullie centen op Hij Staat ontzettend goedIk heb erhier ook al een paar mee zien lopenTroost voor jullie hier regent het ook Mooi al die bekende gebouwen Dat mijn karretje wel eng.Je moet maar durven Alle goeds en veel liefs

• 21 Oktober 2009 - 13:26

Mare:

Grappig dat die regenboog daar ligt en niet zoals in Nederland.
    ;-)
    Vette hoed heb je op..heb je die ook in het echt gekocht??

Groetjes mare