Dagje Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dagje Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dagje Sydney

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

13 Oktober 2009 | Australië, Sydney

Terwijl wij nu voor de open haard zitten (met zojuist het Cantique de Jean Racine op de achtergrond) in Katoomba, in het hart van de Blue Mountains, willen we jullie onze belevenissen nog van de 1e volle dag Sydney meegeven.

In tegenstelling tot de dag ervoor was het prachtig weer met een clear blue sky. Via Pitt Street, de straat waar ook ons hotel aan ligt, zijn we naar Circular Quay gelopen. Circular Quay is de baai waarvandaan veel ferry’s vertrekken en de baai waar ook het Sydney Opera House aan ligt. Bij de Circular Quay werden we verwelkomd door een aboriginal die op z’n didjeridoo (rare spelling, zelf zou ik het anders geschreven hebben maar onze Capitool gids schrijft het zo) speelde. Dit zal ongetwijfeld niet de laatste keer zijn dat we dit zien. Vanaf de Circular Quay hebben we een route gelopen door The Rocks die in ons reisboek (Capitool) staat. Maar eerst hebben we de eerste foto’s van het Opera House gemaakt. Wat lag dat er mooi bij zeg, zo in de zon, met de blauwe luchten.

The Rocks is de oudste wijk van Sydney. De Engelsen stuurden vroeger de gedetineerden naar Amerika, maar na een oorlog met de Amerikanen zaten de Engelsen met hun gevangenen opgescheept. Een 18 jaar daarvoor had ene James Cook Australië herontdekt (nadat Abel Tasman er weer was weggevaren). Het leek een mede zeevaarder van James wel een goed plan de gevangenen in het vervolg naar dit land te sturen, dat toen nog alleen New South Wales heette, want alleen die streek was nog maar ontdekt. De gevangenen werden in The Rocks gedumpt, in tijdelijke onderkomens en moesten de nog permanenter voorzieningen zelf aanleggen. Ook moesten zij nog een weg met hamers en beitels uit de rotsen hakken. Daar komt ook de naam The Rocks vandaan: de ruige rotsen bepaalden het gezicht van deze wijk.

Na onze rondleiding door deze wijk zijn we naar een pier gelopen waarvandaan we een mooi zicht op de Harbour Bridge hadden. We hebben er mooie foto’s kunnen maken, want dat gaat nu toch wel een stuk eenvoudiger dan gisteren met die sombere donkere wolkenluchten. Maar wat een wind stond er zeg, niet alleen hier, maar overal in de stad. We hebben de brug van diverse plekken gefotografeerd terwijl wij ons weer richting Circular Quay begaven en onder de brug door zijn gelopen. In The Rocks hebben we een lekkere tortilla gegeten en daarna zijn we via de Quay naar het Opera House gelopen.

Het gebouw lijkt op plaatjes altijd al groot, maar als je er dan zelf naast loopt valt pas op hóe groot het werkelijk is….en dat is groot. Op de één of andere manier moest ik ook wel aan de Disney Music Hall in Los Angeles denken, maar dat zal wel komen door de ronde vormen, in dit geval van de soort schelpachtige daken.
Ook beseften we nu dan toch ook wel dat we écht aan de andere kant van de wereld staan. De Harbour Bridge en het Opera House ken je alleen van de beelden op tv en van het nieuws en daarvan weet je dat het aan de andere kant van de wereld ligt. En nu sta je ineens naast die gebouwen….heel bijzonder!

Na het Opera House zijn we naar de Sydney Tower gelopen…het was nu tenminste helder en mooi weer. Dus als we dat nu mee zouden kunnen pakken, dan is dat mooi meegenomen. Eenmaal bij de kassa aangekomen (met uiteraard een kortingscoupon) hoorden we dat de tower dicht was, vanwege de hevige wind. Hebben wij weer! Nou ja, we komen na de excursie weer terug in Sydney en hebben dan nog 2 hele dagen om de tower te ‘beklimmen’. Uiteindelijk zijn we naar Cockle Bay gelopen (waar we op maandagmiddag naartoe waren gegaan) gelopen en hebben daar lekker geslenterd en uiteindelijk een lekker hapje gegeten. Daarna weer terug naar het hotel en de tassen ingepakt en een tas klaargemaakt voor de excursie van de komende 2 dagen.

Benieuwd wat de excursie gaat brengen….

• 15 Oktober 2009 - 22:58

Papa En Mama.:

Heel apart zeg om in het verre Australie het Cantique te horen zo 's morgens vroeg voor de open haard.
    Volgens ons leven jullie in een droomwereld want zo staan jullie ook op de foto.
    Hoe hollandser kan het niet om met een kortingskaartje aan de andere kant van de wereld ergens naar binnen te willen, we hopen dat het nog gaat lukken.
    Wat een prachtige foto's, zeker de Nice view.

Heel veel liefs.

• 15 Oktober 2009 - 23:35

Edith:

Hoi Erwin en Mathilda,

Ziet er weer schitterend uit allemaal. Weet je dat ik jullie laatste drie verslagjes (vanaf Hong Kong-Sydney) pas nu (drie kwartier geleden) tegelijk heb binnen gekregen? Van deze laatste twee (15 en 16 oktober) kan ik het me voorstellen, maar dat die van 13 oktober ook pas nu binnen kwam, dat is heel bizar, toch?

Ben heel benieuwd wat jullie excursie de komende twee dagen inhoudt. Ik lees het wel weer. Geniet er in ieder geval lekker van.

Groetjes,

Edith

• 16 Oktober 2009 - 09:10

Wim En Loes:

Ja, gek hè, en ineens besef je dat je aan de andere kant van de wereld bent.. Heel interessant die achtergrondverhalen.. is je kortingskaartje nog geldig als je terug komt?? :)

groetjes uit een herfstachtig Krimpen

ps
    Reactie van Wim (geen kritiek!!) Jammer dat het laatste stukje van de didje-dinges er niet op staat..

• 16 Oktober 2009 - 10:04

Marjolein:

Ben ik weer haha!!!

Leuke foto's, herken nu ook wat dingen van foto's van marijn.
    Die aboriginal had Marijn ook op de foto!
    Op die foto van jullie samen moest ik meteen denken vandaag is rood..... het t-shirt van Mathilda en Erwin haha!!!
    Nog 5 nachtjes slapen!!!!!
    Dan ga ik weer naar het Gelredome voor Marco en Friends!!!!!

Ik ga door naar het volgende verhaal!!!

Ga nu eerst de echt Hollander uithangen in de Aldi!!!!!
    Heb ik nog een verhaaltje voor het middagslaapje haha!!!!!

Liefs, Lein

• 21 Oktober 2009 - 13:15

Jurre:

Wel leuk om dat opera gebouw te zien..enne neem je nog een ditjeridoo-dinges mee naar huis als souvenier??

Groetjes van Jurre