Naar Newport - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Naar Newport - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Naar Newport

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

26 September 2013 | Verenigde Staten, Newport

Voordat we vanmorgen vertrokken hebben we nog even het stationnetje van Hyannis op de foto gezet: een schattig stationnetje uit vroegere tijden, waarvan nog 3 keer per dag een trein vertrekt voor een toeristische route over Cape Cod.

Vandaag was maar een korte reisdag, zoals gisteren al gezegd: slechts 75 mijl. Door deze reis hebben we de staat Massachusetts verlaten en zijn we de kleinste Amerikaanse staat ingereden: Rhode Island.
We hebben weer een tolweg (brug) gehad, waar slechts $ 0,10 voor betaald moest worden. Ik heb geen tolpoortjes gezien (wel van tevoren de melding “no cash”…huh, hoe moest je er dan doorheen?). Achteraf zei Erwin dat hij wel wat boven de weg had zien hangen. Gelijk zagen we een bord langs de weg dat als we de tol gemist hadden, dat we dan konden bellen…het zal wel!

We kwamen al lekker vlot in Newport aan, wat zag het er gezellig uit, dus snel de auto parkeren. Na een lekker bakkie te hebben gedronken met een overheerlijke cupcake erbij (van de beste cupcakestore in heel New England met de wonderlijke “spreuk” “Life is short…eat a cupcake”) zijn we op pad gegaan. Newport is een gezellig plaatsje met veel nog bestaande huizen uit de 17e, 18e en 19e eeuw. Lieflijke straatjes, waarin je soms al de nadere herfst ziet arriveren, met teveel mooie houten huisjes. We zijn slinger-de-slang door de straten gegaan en kwamen uit bij de Trinity Church. In eerste instantie van buiten een kerk zoals je die hier heel veel ziet, maar van binnen “completely different”. In deze kerk waren allemaal “kerkbank boxen” (ik weet het: een slechte vertaling van “box pew”). De kerk bestaat al sinds 1698 en in die tijd konden de kerkgangers (per familie) hun eigen box kopen. In de winter gaven deze boxen nog als voordeel dat ze warm gehouden konden worden doordat de mensen hete kolen in een kolenhouder van huis meenamen. Nu hoefde er natuurlijk maar een kleine ruimte opgewarmd te worden. Iedere box heeft z’n eigen nummer en box 81 is voor welgestelde gasten die op bezoek kwamen. Zo is Queen Elizabeth II er geweest, Aartsbisschop Tutu en steeds mochten ze in deze box zitten. Van de koster kregen we te horen dat onlangs bij een begrafenis van een gouverneur, Joe Biden (vice-president) en Bill Clinton hier ook in box 81 hebben gezeten. Nou ik moet zeggen: ik heb er nu ook gezeten en het zat net als een bank in een ander box hoor!

Na onze “stads”wandeling zijn we nog even naar de haven gelopen: een drukke gezellige bedoening met een “kies je eigen kreeft restaurant”; wij hebben er alleen maar even rondgekeken.

Vervolgens hebben we de auto weer opgezocht – en gevonden – en zijn we naar de Bellevue Avenue gereden. De naam geeft al aan dat het een chique buurt is….het Beverly Hills van Rhode Island. Welgestelden die ’s zomers de hitte en malaria wilden ontvluchtten kwamen in de late 19e eeuw naar Newport en lieten hier zeer extravagante huizen bouwen, zogenaamde mansions. De meeste van deze mansions bevinden zich aan de kust, boven de kliffen, met het prachtigste uitzicht over een baai. Tegenwoordig voert er een wandelpad langs de kust, de “cliff walk”, waardoor je een mooie blik kunt werpen op de achterkant van deze mansions. Wij hebben een klein stukje van de “cliff walk” gelopen….prachtig.

Nu was het inmiddels wel tijd om onze reisgids in te stellen op het hotel, waar we zo tegen 17.30 uur waren. We blijven hier maar 1 nacht: morgen zetten we onze route voort naar Lenox, Massachusetts, een rit van zo’n 180 mijl.

O ja: vandaag hebben we bericht van het reisbureau ontvangen. Onze reis kunnen wij “gewoon” voortzetten en bij eventuele problemen die zich voordoen, kunnen we een telefoonnummer bellen, dat we hebben gekregen…zal wel loslopen!

• 27 September 2013 - 08:10

Papa En Mama.:

Hoi hoi,

Leuke houten huizen, het blauwe huis lijkt inderdaad van Pipi Langkous.

Wel leuk he zo'n verhaal over de kerkboxen, gelijk hebben jullie dat je in box 81 ben gaan zitten. Toen wij in York waren kwamen we in een klein kerkje met ook zulke boxen, we begrepen wel dat het familieboxen waren maar het verhaal eromheen wisten we niet. Leuk om het nu van jullie te lezen.

Fijn dat het reisbureau gereageerd heeft, nu weet je wat meer.

Vandaag een goede reis en veel plezier.

Liefs uit een zonnig Scheveningen xxx

• 27 September 2013 - 09:31

Gina:

..wat een mooie huizen allemaal zeg..en jullie treffen het wel met het weer...
    Al herfstkleuren gezien?
    Hier is het ook nog heerlijk...ik duik zo even op de fiets naar Zandvliet...Sterre is haar joggingbroek vergeten. Heb het vandaag niet al te druk en het is lekker weer..dus ach..

Goede reis morgen! Cupcakeje mee voor onderweg? ;-)

• 27 September 2013 - 10:34

Heel leuk stadje, dit Newport .. Newport in Oregon is heel anders

en het weer is ook prima, zo te zien..

Goeie reis morgen!!

• 27 September 2013 - 12:58

Stijntje:

Hi Erwin en Mathilda,

Heerlijk weer een mooie reis voor jullie...de foto's geven een prachtig beeld van de belevenissen..trouwens een gave auto hoor,..hi,hi.. Alles weer zo gaaf beschreven in het verslag..chapeau!! Veel plezier..en geweldige beleving toegewenst!! XX

• 27 September 2013 - 15:41

Edith:

Hallo Erwin en Mathilda,

Mooie foto's weer! Jullie berichtje van gisteren had ik ook gelezen, maar door de drukte geen tijd gehad om erop te reageren. Ik wilde over dat walvis spotten nog even een tip geven voor een volgende keer: zet je fototoestel op de stand dat als je op het knopje drukt om een foto te maken, hij er meteen een stuk of 10 achter elkaar maakt (de sport stand ofzo). Dan zit daar altijd wel een foto bij waar de walvis goed op te zien is. Dat heb ik gedaan op Bali, waar wij dolfijnen gingen spotten. Want als zo'n beest omhoog dreigt te komen, en je drukt dan pas op het knopje, ben je altijd te laat. Je kunt ook (ter afwisseling) op je videoknopje van de camera drukken; daarmee heb ik ook een aantal filmpjes gemaakt waar de dolfijnen net op staan. Maar het blijft toch ook altijd geluk hebben.

Gelukkig dat jullie er geen last van hebben dat OAD failliet is. Hier hoorden we al dat een boel vakantiegangers uit hun hotelkamers waren gezet, omdat men dacht dat ze hun geld niet zouden krijgen, of dat de vakantiegangers ter plekke het hotel contant (nogmaals) moesten afrekenen. Wt een ellende!

Ik kwam er vanochtend achter dat ik ook een reis bij OAD had geboekt, nl. de IJSlandreis met mijn zoon in maart. Dus mijn vordering maar meteen ingediend bij het SGR om mijn geld terug te krijgen.

Nou joh, gelukkig hebben jullie er geen last van. Geniet dus lekker, en ik lees iedere dag vol belangstelling jullie leuke verhalen en avonturen.

Groetjes, Edith

• 27 September 2013 - 17:30

Giacomo:

ik boek altijd bij TLM....

Maar toegegeven, die komen niet waar jullie zitten. Ik zal het eens voorstellen; we zijn per slot van rekening ook al de Noordzee overgestoken!
    Trouwens mooie omgeving daar; geen spijt de je Harley niet bij hebt? Jij op de motor en Tilly erachter aan in de auto (voor de bagage...)
    Groeten!

• 27 September 2013 - 20:14

Heidi:

Doe mij maar dat blauwe huisje!!

• 27 September 2013 - 20:32

Schluter:

Dag Erwin en Mathilda,

Hier ben ik weer eens. Jullie hebben alweer heel wat gezien.Dat kunnen ze jullie niet meer afnemen.
    Weereen mooi werkje voor koude winter dagen om alle foto's.
    te sorteren.Het zijn weer moooe kiekjes.

We hopen voor jullie dat de verdere reis ook voorspoedig gaat
    Hier alles nog goed.
    Met Cor gaat het weer wat beter.
    Veel liefs. Pa en Ma.