Dag 5: Península Valdés - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 5: Península Valdés - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 5: Península Valdés

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

03 November 2015 | Argentinië, Puerto Madryn

Vanmorgen om 5.40 uur opgestaan, want om 6.30 uur moesten we alweer klaar staan voor de dagexcursie van vandaag: het schiereiland Península Valdés. Gelukkig werden we bij het ontbijt al direct beloond voor het vroege opstaan. De ontbijtruimte van het hotel kijkt uit over de zee en we zagen dat de “Zaandam” van de Holland Americalijn kwam aanvaren en ging aanmeren en de eerste walvissen werden gespot.

Precies op tijd reden we weg. Península Valdés werd in 1520 ontdekt. De enorme landtong is 97 km breed bij 63 km lang en is door een landengte van 35 km met het vaste land verbonden, Het is een natuurreservaat dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Rondom dit eiland zijn 2 baaien, waar de bultrugwalvissen jaarlijks hun kalveren baren. Tussen juli en december zwemmen hier zo’n 800 walvissen. Daarnaast zijn er op/rond dit schiereiland tal van andere dieren te spotten, zoals zeeleeuwen, zeeolifanten en pinguïns maar ook de nandoe (familie van de struisvogel), de guanacos (in het verslag van gisteren al beschreven), de mara (een kruising tussen een konijn en een hond) en de vizachas (een knaagdier, soort muis, maar dan zonder staart).

Om 8.30 uur gingen we met een zodiac (grote rubberboot) vanuit Puerto Pirámides de Golvo Nuevo op om walvissen te gaan spotten. We zagen al snel de eerste zeeleeuwen liggen, maar daar kwamen we nu niet voor. Even later was het wel raak. Eerst nog wat in de verte, maar al wel goed zichtbaar en we voeren er ook dichter naartoe, terwijl de walvissen richting ons kwamen zwemmen. Wat gewéldig zeg. We hebben meerdere moeders met hun kalf gezien. Wát een gevaarte zijn deze beesten zeg; zelfs het kalf is al immens groot. Op een gegevens moment bleven een moeder en een kalf zelfs een hele tijd aan de oppervlakte waardoor we ze goed konden zien en tientallen foto’s hebben gemaakt. De gids op de zodiac waarschuwde ons regelmatig dat we niet alleen maar door de lens moesten kijken, maar ook gewoon met het blote oog en de ervaring op ons in moesten laten werken. Later zagen we zelfs een moeder met een kalf, waar ook nog een mannetje bij was. Ook deze lieten zich een tijd lang zien aan de oppervlakte. Dit was zoooo mooi!! We kregen te horen dat het toch wel uniek was hoeveel we hadden gezien en hoe we ze hadden gezien, dus we zijn rijkelijk beloond. Ook weer met mooi weer….we zullen het met elkaar wel enorm verdiend hebben!

Terug naar het haventje zijn we dichter langs de zeeleeuwen gevaren, zodat we ook daarvan nog even goede foto’s konden maken. De oorspronkelijke planning was om ná de walvissen naar een uitkijkpunt voor de zeeleeuwen te gaan, maar omdat we nu al vlak bij de zeeleeuwen zijn geweest, slaan we dat over. Dichter dan dat we vanaf het water hebben gezien, zouden we toch niet komen. De extra tijd hebben we benut om even een glaasje fris op een terrasje in de zon te drinken. Vakantieman….gezellig hè?

Vanuit Puerto Pirámides zijn we naar Punta Delgada gereden. Een rit van 79 km voornamelijk over een zandweg. Onderweg er naartoe zagen we meerdere nandoes en guanacos, maar ook de mara en gewone schapen. Punta Delgada heeft een vuurtoren uit 1905 en ligt mooi gelegen in de natuur. We hebben in het restaurant eerst geluncht, met o.a. empanada, te vergelijken met een gevuld pasteitje.

Na het eten zijn we langs het klif gelopen en het klif afgedaald om de grote kolonie zeeolifanten te bewonderen. Vanaf een duintje hebben we heerlijk een tijdje in stilte naar deze kolossale beesten zitten kijken. De vrouwtjes worden zo’n 3 m lang en kunnen tot 800 kg wegen; de mannetjes worden zo’n 5 m lang en kunnen tot 5.000 kg wegen. We zagen kalfjes zwemmen die maar 4 maanden oud waren, maar we zagen ook dat vogels een gevecht hielden om de placenta van een vandaag bevallen vrouwtje op te mogen peuzelen. Het kalf hebben we niet gezien. Ik zal eens flink op de foto’s gaan inzoomen om te kijken of het niet tóch te zien is.

Vol onder de indruk rijden we met de bus terug naar Puerto Madryn, maar eerst stoppen we onderweg nog bij een museumpje, waar Luciano ons nog het één en ander nader toelicht naar aanleiding van zijn gehouden verhalen.

In Puerto Madryn worden we bij een Carrefour (supermarkt) afgezet, waar we onze lunch voor de komende 2 dagen moeten kopen. Op de komende 2 (reis)dagen gaan we gezellig picknicken.

Er is een restaurant besproken voor 20.00 uur en wie mee wil kan meegaan. Uiteindelijk gaat de hele groep mee-eten. Erwin heeft een lekkere escalope en ik heb een soort van kabeljauw in een roquefortsaus genomen. We hebben beiden zitten smullen.

Terug in het hotel gaat rond 23.00 uur het licht op onze kamer uit….hopelijk dromen over al het moois dat we vandaag gezien hebben.

• 05 November 2015 - 09:27

Papa En Mama:

Alweer vroeg wakker? Ja, daar heb je vakantie voor.
    De beloning was daar door de "Zaandam", in de Hoek had je deze nog niet gezien en de eerste walvissen gespot, zo kan je dag al niet meer stuk.
    Maar het mooiste kwam nog door de vele walvissen om je heen. Prachtig, weer in een natuurfilm. Schitterend, zo ook de zee olifanten.
    Prachtige foto's. Veel kijkplezier verder xxx

• 05 November 2015 - 12:31

Lettie:

Jongens, wat een geweldige reis maken jullie!! Ik ben vooral jaloers op die walvissen, zo dichtbij!! Geweldig hoor.
    Daar zou ik ook wel vroeg voor op willen staan, haha!

• 05 November 2015 - 13:51

Edith:

Dat was weer genieten, die verslagen van de laatste twee dagen. Wat zien jullie een boel mooie dingen zeg. Geweldig! En die schattige pinquins....... Gelukkig dat het weer ook zo goed meewerkt. Als alles goed is, is het bij jullie nu lente, toch?
    Luitjes, geniet van jullie reis!

• 05 November 2015 - 19:18

Ella:

Wat een leuke reisverhalen. Jullie zijn pas een paar dagen weg, maar het lijkt wel of er 48 uur in een dag zitten. Fantastisch, al die dieren in hun eigen habitat ipv in de dierentuin. Veel plezier de komende dagen.

• 23 November 2015 - 13:39

Linda:

Heerlijk vandaag na 15 uur slapen!!! Van 2000 tot 1100 uur!! nu jullie verhalen te lezen. Was draait. Gisteren met Frank alle foto's op de laptop bekeken en eindelijk weer samen gegeten en bij gekletst (met een wijntje ;-). Wat was de walvis en zeeolifantendag een topdag zeg, ik lees lekker en ontspannen verder gr Linda xxx