Dag 1+2: naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 1+2: naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 1+2: naar Buenos Aires

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

31 Oktober 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Zo…we zijn op weg.

Vrijdag 30 oktober zijn we – na eerst met m’n ouders een hapje in Aalsmeer te hebben gegeten – vertrokken vanaf Schiphol naar Buenos Aires. Een vlucht met de KLM van 14 uur. Vooraf gezien zag ik er erg tegenop, zo’n lange vlucht, maar het is me erg meegevallen. Achter de bagage drop-off moesten we wel even kijken hoe en waar alles was, want er wordt flink verbouwd op Schiphol. De veiligheidsmaatregelen zijn aangescherpt, maar alles voor een goede veiligheid vind ik!!

Na een rustige vlucht (weinig tot geen turbulentie, geen snurkers en huilende baby’s in de buurt en prima economy confortstoelen) kwamen we 14 uur later, rond 7 uur ’s morgens lokale tijd, aan in Buenos Aires. Wij zijn nog nooit zo snel door een douane gekomen. Er stond maar 1 iemand voor ons te wachten! Op naar de bagage. Gelukkig waren onze beide reistassen ook in BA aangekomen.

Toen kwam het moment van de reisbegeleidster (Mieke) vinden en kennismaken met de rest van de groep. Altijd een spannend moment. We hadden elkaar snel gevonden en zo op het eerste oog, lijkt iedereen wel ok. Er zitten zelfs 6 Belgen bij ons in de groep….nog nooit meegemaakt, maar dat wordt vast wel gezellig.

In de bus naar het centrum kregen we de eerste instructies en tips. Bijna teveel om allemaal te onthouden, maar het belangrijkste bleek wel dat het niet makkelijk is om geld te wisselen. De nieuwe bankpas blijkt wellicht niet in de geldautomaten te werken (volgens Mieke), dus het zal een uitdaging worden om aan Argentijnse pesos te komen. Daarnaast is de koers die de banken geven erg ongunstig, waardoor je eigenlijk beter je geld kunt wisselen op de zwarte markt. Maar ja, als wij zouden wisselen op de zwarte markt, dan zouden we ook weleens opgelicht kunnen worden, dus dat zou niet handig zijn. Mieke stelt voor dat ze een mannetje naar het hotel laat komen waar wij ons meegenomen geld (euro’s en dollars) kunnen wisselen. Lokaal wordt Mieke bijgestaan door een local (Marcella) en Marcella zal met het mannetje in contact treden. Dit wordt altijd zo voor de Djoser groepen geregeld. Nou ja…we zullen wel zien.

Na de spullen in het hotel te hebben gedropt, gaan we eerst met elkaar koffie drinken in een cafe tegenover het hotel en daar wordt het programma van de komende dagen besproken, met de eventuele mogelijkheden voor excursies. Na de koffie komt het mannetje van de wissel langs op de kamer van Mieke.

Dan is het tijd om de stad te gaan bekijken. Mieke neemt ons mee naar het Plaza de Mayo, wat op ongeveer een kwartiertje lopen van het hotel ligt. Plaza de Mayo is bij iedereen wel bekend van de acties van de “Dwaze Moeders”, iedere donderdag. Aan dit plein ligt ook het presidentieel paleis, waar vandaan Eva Peron (Evita) vanaf een balkon haar toespraken voor het toegestroomde publiek hield. Daarnaast is het een indrukwekkend plein, vanwege de kolossale gebouwen die hieraan gelegen zijn.

Na wat uitleg hadden we een aantal vrije uren. Wij hebben nog even wat foto’s op het Plaza de Mayo genomen en zijn de kathedraal (Catedral Metropolitana), ook gelegen aan het plein, ingegaan. Dit is de kathedraal geweest waar de huidige paus Franciscus kardinaal is geweest. De binnenkant van de kathedraal komt totaal niet overeen met de buitenkant (een betonnen kaal gebouw) en was juist erg mooi. In deze kathedraal ligt Don José San Martin, de bevrijder van Argentinië, in een mausoleum begraven. Voor de Argentijnen is hij een belangrijk iemand. Zo belangrijk zelfs dat er 2 wachters bij het mausoleum de wacht hielden.

Hierna zijn we via een omweg teruggelopen naar het hotel. We liepen langs de Obelisk, die in 1936, ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de stad is gebouwd. Daarna over de Avenida Corrientes, een gezellige straat waar veel theaters aan zitten. ’s Avonds schijnt het hier een gezellige drukte te zijn . Veel uitgaanspubliek dat na het theater nog gaat dineren. Wellicht dat we dat nog kunnen gaan meemaken als we op het eind van deze reis weer in BA komen en nog een paar dagen hebben. Ook zijn wel langs het Congreso Nacional gelopen: weer zo’n indrukwekkend groot gebouw, uit 1849.

Na dit middagwandelingetje zijn we ingecheckt in het hotel. We hebben ons even lekker opgefrist en wat op bed gelegen. Daar waren we wel aan toe, na de hele dag stappen, volgend op een lange vlucht.

Mieke had voor deze 1e avond in een restaurantje naast het hotel wat tafels gereserveerd. Lekker makkelijk. Erwin heeft – hoe Argentijns – een pizza Quatro Formaggio besteld en ik heb m’n eerste lapje vlees gegeten. Dat er nog velen mogen volgen….

Om 21.30 uur lagen we uitgeteld in bed en vielen de luiken snel dicht.

• 03 November 2015 - 09:27

Bep:

Zo dat was een lange dag! Goed te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen. Tja en in Argentinië moet je toch eigenlijk vlees eten?! Geniet van jullie vakantie!
    Groetjes Bep

• 03 November 2015 - 10:30

Edith:

Ja, dat Plaza de Mayo brengt ook weer herinneringen bij mij naar boven. En ook die Cathedraal heb ik bekeken. Was zeker erg mooi. Het was een lange reis, maar hierna gaan jullie heel veel mooie dingen zien. Ik blijf jullie volgen.

• 03 November 2015 - 10:48

Papa En Mama:

Leuk om 's morgens jullie verslag weer te lezen.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat Djoser het zo te lezen alles tot nu goed goed heeft geregeld. De eerste dag al bijzondere gebouwen zien o.a. de Plaza de Mayo(naise, grapje van papa). Dat belooft wat voor de hele vakantie.

Heel fijne vakantie en veel kijk en foto maak plezier, xxx

• 09 November 2015 - 14:27

Papa En Mama.:

Leuk om nu toch de foto's te zien van de omgeving waar jullie zijn.