Dag 20: Terug naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 20: Terug naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 20: Terug naar Buenos Aires

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

18 November 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Vanmorgen zijn we voor de laatste keer deze vakantie vroeg opgestaan: om 7.30 uur kwam de bus ons ophalen om ons naar het vliegveld van Ushuaia te brengen. Met weemoed stapten we de bus in. We voelden ons hier erg thuis in Ushuaia. Zelfs Erwin….die normaal ook niet van kou houdt, heeft dit een leuke plaats gevonden en wil hier zelfs ooit naar terug. Wie weet….als we ooit een tocht naar Antarctica gaan maken :) . De weergoden van Ushuaia vonden het zelf ook jammer dat er weer zo’n leuke Djosergroep vertrok, want het sneeuwde natte sneeuw.

Op het vliegveld aangekomen, bleek het superdruk bij de incheckbalie te zijn. Zo druk dat we de minimale tijd om in te checken net haalden. Onze vlucht, wederom met Aerolíneas Argentina (vluchtnr. AR 1879) stond gepland om om 9.10 uur te vertrekken, maar dat werd 9.25 uur en niet nadat er eerst ge-de-iced was; oftewel…de vleugels ijsvrij maken.

Ik had weer een raamplaats en dat betekende nu dat ik een prachtzicht over Ushuaia had bij het opstijgen. Gelukkig was het een klein beetje helder, zodat ik de stad goed kon zien liggen en ik er een leuk filmpje van kon maken. 3 ½ uur en wat koekjes van de vliegmaatschappij later, landden we op het binnenlandse vluchten vliegveld in Buenos Aires (BA).

Marcela (de lokale gids die ons de eerste dagen ook heeft rondgetourd) stond weer op ons te wachten. Wij bleken geluk te hebben op dit vliegveld geland te zijn, want wegens demonstraties in de stad en bij het internationale vliegveld heeft de vandaag naar Nederland vertrekkende Djosergroep 3 km met de bagage moeten lopen om bij het vliegveld te komen. Hopelijk gaat ons dat bespaard blijven.

We hebben eerst een broodje gehaald bij een zaakje aan de rivier de Rio de la Plata. Deze rivier biedt een natuurlijke grens met Uruguay. Na het broodje eten reden we door naar het Parque de la Memoria. Dit park is een gedenkplek om de slachtoffers van het militaire regime (de junta) tussen 1976 en 1983 te gedenken. Dit park ligt ook aan de Rio de la Plata; dit is de rivier waarin destijds vanuit vliegtuigen de slachtoffers zijn gegooid. Het is een indrukwekkende plek met muren waarin de namen van de slachtoffers staan. Nog steeds worden hier namen aan toegevoegd, als blijkt dat een persoon destijds slachtoffer is geworden van deze onderdrukking. Het geeft ook een bijzonder gevoel, met het proces van Julio Poch (de Transavia piloot) in je achterhoofd.

Na dit bijzondere moment zijn we naar de rozentuin van Buenos Aires, in de wijk Palermo gereden. Waar we voor de rest van de stad worden gewaarschuwd voor berovingen, blijkt dit juist een plek te zijn waar je je veilig kan voelen. Het is een beetje als het Rosarium op Scheveningen, maar dan wat groter. Wat tevens in de stad opvalt is de bloei van de Jacarandaboom. Doordat het lente is staat deze boom weer mooi in de paarse bloem. Het is bijzonder om deze boom ook al op andere continenten (Afrika, Australië) bloeiend te hebben gezien.

Na de rozentuin rijden we door naar Tigre, een plaats 30 km ten noorden van Buenos Aires. Tigre is gelegen in een gigantische rivierdelta (ongeveer 30 km bij 30 km) en groeit nog steeds. Het resultaat van de samenvloeiing van de Rio Paraná en de grote Rio de la Plata is de verstrengeling van land en water, een unieke ontmoeting die uitmondt in een fenomenaal labyrint van waterwegen en kanalen, die zich een weg banen langs talloze eilanden en eilandjes. Het doet ons denken aan Venetië, al zijn hier de waterwegen wat breder en de ruimte tussen de huizen wat groter. Tegenwoordig heeft iedere rijke Argentijn hier een weekendhuisje om aan de drukte van het dagelijkse bestaan te ontsnappen. Nadat wij er met een watertaxi een uur lang een beetje doorheen zijn gevaren, snappen wij wel waarom. Het is er lekker relaxt. Er zijn geen wegen naartoe, alleen waterwegen. De huisjes hebben allemaal best wel een lap tuin en allemaal een eigen aanlegsteiger. Sommige huizen kunnen best een opknapbeurt gebruiken en andere staan er in volle glorie. Tijdens deze excursie heeft iedereen zich weer prima vermaakt.

Na het boottochtje was het nog ongeveer 3 kwartier rijden naar het hotel; hetzelfde hotel als waar we de 1e nacht in BA hebben geslapen, dus we kregen een beetje een flashback, al lijkt het wel een hele lange tijd terug dat we hier waren en niet “maar” 2 ½ week. Na het inchecken zijn we voor de laatste keer saampjes uit eten gegaan. De komende 2 avonden wordt er een eetplek voor ons geregeld. Daarover dus later meer.

Morgen een vrije dag (avond wordt ingevuld), dus de wekker mag op 8.30 uur!!

• 19 November 2015 - 09:11

Papa En Mama:

Als je het zo naar je zin hebt gehad is het inderdaad moeilijk om het achter te laten, in ieder geval staat er weer wat op je verlanglijstje. Gelukkig hebben jullie foto's en filmpjes waarin je terug kan genieten. Leuke foto vanuit het vliegtuig van Buenos Aires.
    Na het vliegen zijn jullie in een totaal andere wereld gekomen.
    Wat een muur met namen zeg, afschuwelijk. Daar wordt je alleen maar stil van, dat kan niet anders.
    Verder heel mooie foto's en dat geeft ons een indruk waar jullie waren. xxx

• 19 November 2015 - 10:12

Beatrijs:

Wat genieten jullie ervan! Ik hou het niet meer bij

• 19 November 2015 - 16:14

Edith:

Ja, zo'n mooie periode gaat altijd veel te snel, he? Ik neem aan dat jullie 2 dagen in B.A. blijven en dan weer naar Nederland terug vliegen? Ik wens jullie alvast een hele goede reis terug. Ik ga morgenochtend vroeg naar Polen (Warschau, Krakau, Auschwitz, Birkenau) voor de komende week. Jullie hebben in ieder geval hele mooie herinneringen en zeker heel veel heel mooie foto's gemaakt.
    Geniet nog van jullie laatste dagen.

• 19 November 2015 - 23:58

Nicole En Ludo:

Wat kan een regendag in Buenos Aires toch nog interessant zijn!
    We hebben al jouw verslagen en foto's doorgenomen.
    We zijn verrast over de vlotte en complete verslaggeving van onze reis.
    Ook zeer mooie foto's.
    Door jouw verslag komen alle belevenissen zo weer boven water.
    We gaan er beslist ,eenmaal terug in België, ook nog veel plezier aan beleven!
    Dank je wel hiervoor!
    Nicole en Ludo

• 21 November 2015 - 10:12

Wim En Loes:

Een heel bijzondere reis was dit!!! Nu een beetje uitrusten zeker!!