Dag 15: Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 15: Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 15: Torres del Paine

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

13 November 2015 | Chili, Torres del Paine

Vannacht heerlijk geslapen. Buiten de dekens was het koud, dus het was een kwestie van er goed onder duiken. Tussen 7.30 en 8.30 uur kunnen we ontbijten. Wij kiezen er natuurlijk voor om niet als eersten aan het ontbijt te verschijnen, maar om nog net even iets langer in bed te blijven liggen.

Om 9 uur worden we door een transferbusje opgehaald, die ons naar Lago Grey zal brengen. Het is erg grijs vandaag en het regent, maar de bedoeling is om er een zware of een lichte wandeling te maken. Na de wandeling zullen we elkaar allemaal weer treffen in Hotel Lago Grey, waar we zullen gaan lunchten. Aangezien het zo enorm regent is het ook nog een optie om gelijk naar Hotel Lago Grey te rijden en daar een bakkie of zo te doen.

Er zijn er maar een paar die gelijk meerijden naar het hotel; een aantal die voor de zware wandeling kiezen en het grotendeel van de groep, inclusief wijzelf, kiezen voor de lichte wandeling. Dit blijkt een wandeling naar een “strand” te zijn van het Lago Grey. Niet een normaal strand, maar een kiezelstrand. Op het water dreven ijsschotsen van wel zo’n 35 à 40 m hoog….gigantisch! Het was heel surrealistisch eigenlijk: het was zo donker en grijs, met mooi blauwe ijsschotsen. Ik heb het vermoeden dat de kleur nu mooier was, dan wanneer de zon zou schijnen. Door storm en regen hebben we over het strand gelopen naar een schiereilandje. Hier overheen liep nog een wandellus naar een uitzichtpunt. Dat hebben we ook nog maar even gedaan. Vanaf hier hadden we een prachtig zicht over weer een andere gletsjer, Glaciar Grey. Ondanks het slechte weer hebben we enorm genoten van de wandeling.

Ongeveer 2 ½ uur later kwamen we aan bij Hotel Lago Grey, waar we een lunchpakket hebben besteld. Erwin had een broodje roastbeef en ik een broodje zalm. Héérlijk!! In het lunchpakket zat verder nog een flesje water, een appel, een reepje chocolade en een zakje met rozijntjes en nootjes. Dit ging er best in.

Het wachten was uiteindelijk nog op 2 mensen van die de zware wandeling hadden gedaan. Toen zij terugkwamen, bleek dat het een echt zware wandeling was geweest. Ze hebben 700 m moeten klimmen en zijn zelfs in de sneeuw terecht gekomen bovenop de berg.

Rond 15.30 uur waren we weer in onze huisjes. De verwarming hadden we lekker aan laten staan, zodat we in een warm huisje terecht kwamen. We zagen nu wel dat het in onze slaapkamer had ingeregend. Een boekje van mij was nat geworden en een hoekje van het bed van Erwin. We hebben maar een handdoek in de vensterbank neergelegd zodat die het meeste water zal kunnen opvangen, mocht het verder lekken.

Onder het genot van een lekkere kop thee en een muziekje hebben wij vieren wat aangerommeld in ons huisje en het verslag geschreven.

Om 19.30 uur zijn we gaan eten in het hotel naast onze refugio. Voor het eten heb ik nog snel even de verslagen van de afgelopen 3 dagen op internet geplaatst. De foto’s zullen zo snel mogelijk volgen…..

Update zaterdag 14 november 2015, 12.12 uur (lokale tijd): de foto's zijn allemaal geplaatst. Alleen is de volgorde en de beschrijvingen bij de foto's in het verslag van "Dag 14: naar Torres del Paine" niet goed. Dit ga ik zo snel mogelijk herstellen!

• 14 November 2015 - 01:38

Papa En Mama.:

Lekker hoor, nog even een paar minuutjes lekker blijven liggen. Heerlijk.
    Binnen blijven is geen optie want hier ben je maar misschien 1 keer, de lichte wandeling heeft jullie wel wat mooi's opgeleverd. Blauwe ijsschotsen tegen een grijze lucht, hoe mooi kan dat zijn. Jullie hebben het gezien en dat neemt niemand af.
    Hopelijk heeft de ingeregende regen geen blijvende souvenir achtergelaten. xxx

• 14 November 2015 - 18:05

Papa En Mama:

Hoe grauw de lucht, hoe schitterend ijsblauw zijn de kleuren van de ijsschotsen.
    Met zulk moois, neem je het weer op de koop toe.
    Prachtige foto's.

• 15 November 2015 - 03:25

Bep:

Groot gelijk dat jullie toch erop uit gaan! Dit had je denk ik toch niet willen missen ondanks regen en wind. Binnen koffie drinken hoef je niet voor naar Patagonië te gaan. Wat zien jullie veel moois!

• 15 November 2015 - 11:00

Alex:

Mooi met die ijsschotsen zeg ;o)

• 16 November 2015 - 15:48

Edith:

Koude en natte bedoening, dus :-) Gelukkig maar dat jullie voor die lichte wandeling hadden gekozen, vooral met dat rotweer.