Dag 7: naar Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 7: naar Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 7: naar Bariloche

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

05 November 2015 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Zoals gisteren beschreven stond de wekker vandaag op 6.50 uur, moesten de koffers weer om 7.30 in de lobby staan en gingen we om 8.00 uur weg. Gisteren ontbijtten we nog met het zicht op walvissen, vanmorgen hadden we zicht op het Andesgebergte. Beide locaties even mooi!

In de bus is onze nieuw lokale gids Angèl ingestapt. Hij zal ons vandaag en morgen het één en ander informeren over de streek rondom Bariloche. Hij werkt al 28 jaar als gids, dus ervaring zat. We zijn als eerste naar het nationaal park Los Alerces gereden. Het landschap veranderde meer en meer in een heuvelachtig boslandschap; een soort van New England in de States. Onderweg al even een paar mooie stops gemaakt om van het prachtige uitzicht te genieten. Soms denk je: “het kan niet mooier”, maar even later sta je dan toch weer op een plek waar het net zo mooi of zelfs nóg mooier is.

In Los Alerces hebben we een trailtje gelopen. Het park staat bekend om haar bomen, de imposante Patagonische cipressen. Via een hangbrug zijn we naar een eilandje gelopen en daar hebben we van Angèl uitleg gekregen over de flora en de fauna van het park. De puma leeft ook in dit gebied en is zelfs in de afgelopen paar dagen een aantal keer gezien. We krijgen instructies hoe we moeten reageren als we een puma tegenkomen. Op zich zal hij mensen geen kwaad doen, dus ik zeg “kom maar op met die puma!”
Tijdens het trailtje hebben we zicht op de verschillende meren die dit park rijk is. Het wordt ook wel het Lake District van Patagonië genoemd. We kunnen ons er wel iets bij voorstellen.

De bedoeling was om heel het eiland rond te lopen, maar de ranger heeft het laatste deel van de afgesloten vanwege de puma. Toch jammer. Via dezelfde weg zijn we teruggelopen om vervolgens nog een laatste klim te maken naar wéér een mooi uitkijkpunt.

Na al dit moois zijn we naar een picknickplek gereden: een mooie plek aan een meer. Soms zou je willen dat je ergens langer kon blijven. We weten natuurlijk ook wel dat áls we dat zouden doen, we een ander hoop moois niet zouden kunnen zien, dus vertrekken we weer.

Na een kleine 2 uur – en inmiddels het park verlaten hebbende – komen we aan in El Bolson. Hier krijgen we de gelegenheid om onze benen te strekken en zelfs om een lekker ijsje te eten. Het schijnt dat de kwaliteit erg goed is, dus we proberen het maar uit. Inderdaad….het was erg lekker!

Na een korte tijd vertrekken we weer om de laatste 2 uur per bus af te leggen. Ineens komt er een alarm uit het dashboard vandaan, maar de chauffeur besloot om door te rijden en het alarm stopte. Niet veel later gebeurde het weer en toen is de chauffeur maar gestopt. De motor was door het klimmen in de bergen én de ventilatie die in de bus aanstond té warm geworden en moest gekoeld worden. Er zijn heel wat flessen water van ons in de radiateur gestopt. Voor nu was het probleem verholpen. We reden verder en toen we langs een beekje reden liet Angèl de chauffeur stoppen om de inmiddels lege flessen water te vullen met het water uit het beekje. Mócht het nog een keer nodig zijn, dan is er weer water. Gelukkig kwamen we zonder verdere problemen in Bariloche aan.

Bariloche wordt wel het klein Zwitserland van Argentinië genoemd. Het is hier erg heuvelachtig, in de winter is hier een groot skigebied en zelfs de gebouwen in het centrum doen Zwitsers aan. Bij Zwitserland hoort natuurlijk ook kaasfondue, dus wij zijn vanavond met z’n tweeën gezellig gaan kaasfondueën. Heerlijk!!!
Morgen hebben we geen reisdag en staat er een excursie in de omgeving van Bariloche gepland. We gaan zelfs pas om 11.30 uur weg….het lijkt wel vakantie :)

• 06 November 2015 - 06:18

Bep:

Wat leuk dat jullie steeds een plaatselijke gids hebben! Op die manier kom je heel wat te weten over de streek. Ziet er allemaal heel mooi uit. Gelukkig hadden jullie water bij je zodat de bus weer verder kon. Wat een helder water in dat meer trouwens. Mooie foto's die een goede indruk geven van de omgeving. En wat heerlijk dat je even mag uitslapen.

• 06 November 2015 - 07:15

Marjolein Kaufman:

Zo ik moest ff flink bij lezen (drukke werkweek gehad)
    Wat leuk om jullie reis zo mee te beleven.
    Straks ff de foto's kijken, laden nu ff niet.

Heel veel plezier nog en geniet er van!!!

Xxx marjolein

• 06 November 2015 - 07:53

Het is een bijzondere reis, maar wel vroeg opstaan.. maar als je wat moois wil zien heb je het er wel voor over..
    Heel mooie foto's hebben jullie kunnen plaatsen (haha)..
    Nog veel plezier verder, wij blijven volgen..

Wim en Loes

• 06 November 2015 - 10:56

Papa En Mama:

Het zijn schitterend mooie foto's, we genieten ervan om naar te kijken.
    Via de grote atlas reizen we een beetje mee.
    Mmm, lekker kaasfondue en morgenochtend lekker een klein beetje uitslapen, ook heerlijk xxx

• 06 November 2015 - 16:12

Edith:

Schitterende foto's! Bariloche, daar woont de broer van Maxima. Willem en Alexander gaan altijd een paar keer per jaar hier naar toe om haar broer te bezoeken.

• 07 November 2015 - 07:31

Alex Bernaards:

Ik moest net als Marjolein ook effe wat inhalen, was ook een drukke werkweek, ik heb ook liever een druk reisschema :)
    Groetjes,
    Alex, Heidi en Megan