Dag 3: Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Dag 3: Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Dag 3: Buenos Aires

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

01 November 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Na een nacht van 10 uur (!!!) slapen, zijn we vanmorgen om 7.30 uur opgestaan. Na het ontbijt, moesten we om 8.45 uur zijn uitgecheckt. Iedereen was op tijd klaar, maar de bus die ons kwam ophalen voor de excursie door de stad was zelf iets te laat. Om 9.00 uur vertrokken we voor een excursie door de stad. Marcella was er ook weer bij, zodat zij ons het één en ander kon vertellen.

We hebben de volgende stops gehouden:

- wijk La Recoleta
Hier zijn we naar Cementerio de la Recoleta: een erg indrukwekkende begraafplaats die in 1822 is aangelegd. Het is een echt dorp, met somptueuze en plechtstatige grafkelders en -tombes. Ruim 70 van deze grafkelders/-tombes staan op de lijst van waardevol historisch erfgoed. Naast 10 overleden Argentijnse presidenten ligt hier ook Evita begraven. Deze begraafplaats behoort samen met Père Lachaise tot de grootste begraafplaatsen ter wereld.

- wijk San Telmo:
In deze wijk ligt de oorsprong van de tango. Nu zijn er vele tangobarretjes gevestigd. Helaas was vanwege het vroege tijdstip alles dicht, dus wie weet is dit ook een plek om aan het eind van de reis terug te komen. Ook zijn we hier nog naar een vlooienmarkt geweest en hebben we nog een kerk bezocht, de Basilica de Nuestra Senora de Bethlem, uit 1734.

- parkje waar we de nationale vogel (ik dacht dat het de condor was, maar het bleek een klein vogeltje te zijn, niet groter dan een kanariepiet volgens Erwin, en waarvan ik de naam al niet meer ken) en de nationale boom (de Ceibo) hebben gezien.

- wijk La Boca:
een erg kleurrijke wijk, waar de eerste immigranten uit Europa zich vestigden. Veel van de huizen zijn opgebouwd met behulp van golfplaten die met restjes verf zijn beschilderd. ’s Avonds is het één van de gevaarlijkste wijken van BA, maar gelukkig waren we hier dus overdag. We hebben een beetje rondgewandeld, foto’s gemaakt en daarna een bakkie gedaan in een cafeetje. De sfeer was erg gezellig, met de muziek die je uit veel cafeetjes en restaurantjes hoort komen.

- wijk Puerto Madero:
hier hebben we met z’n allen aan de rivier een broodje vlees gegeten als lunch. Het was jammer dat we weinig tijd hier hadden, want zag er erg gezellig uit met allerlei kraampjes. De inwoners van BA schijnen graag op zondag naar deze plek te komen.

Daarna zijn we naar het busstation gereden, waar we de tickets voor onze “nacht”bus nog moesten halen. Om 15:00 uur is de bus vertrokken. Deze rit duurt zo’n 19 uur, maar gelukkig zijn de voorzieningen goed: een goede relaxte stoel, die flink in de ligstand kan, zelfs een kuitensteun….de nacht gaan we wel doorkomen. De stewart op de bus komt nog wel even uitleggen dat de wc bestemd is voor “solo pies”….oftewel, alleen voor de kleine boodschap. Tja, als je 19 uur in de bus zit weet ik niet of dat gaat lukken, want – zoals ik laatst gezegd heb – als ik ’s morgens voor de grote boodschap geweest ben, biedt dat geen garantie dat ik voor de rest van de dag klaar ben…:) We zullen dus wel zien!

Deze tijd heb ik in ieder geval nuttig besteed door de verslagen te maken tot en met nu. Het online plaatsen van de berichten volgt later, want in de bus is er geen wifi…dat dan weer niet :(

Rond een uur of 19.30 uur kregen we een snack, bestaande uit crackertjes die we met jam konden beleggen en een soort van caramelcake, met een kop koffie/thee. Rond een uur of 22.00 uur kwam de warme maaltijd: witte rijst, toastbrood, jam, caramelsaus, een bakje klop-klop pudding en een zakje geraspte kaas. Niemand die begreep waar de kaas op moest, de één deed het op de toast, maar ik heb het maar over m’n rijst gedaan. Toen we bijna klaar waren met eten, bleek dat er nog een warm gedeelte bijkwam: spaghetti….tja, toen was duidelijk waar de kaas voor bestemd was.

Nadat het vuil weer was opgehaald (net zoals in een vliegtuig) hebben we onze stoel in de ligstand gezet en zijn gaan proberen te slapen. We zaten inmiddels al een paar uur in de bus (een dubbeldekker, waarvan wij bijna in z’n geheel de bovenverdieping in beslag namen) en hadden ons tot nu toe niet verveeld.

Benieuwd in welk landschap we morgen wakker worden…..

• 03 November 2015 - 09:18

Wil En Stijntje:

Dank, en heel fijn dat jullie mooie reis zo goed is begonnen. Ook wij zijn in gedachten bij jullie, en we reizen mee, dankzij de geweldige verslagen. Alle plezierrrr!! xx

• 03 November 2015 - 10:14

Gina :

..Zo te lezen hebben jullie wel een goede indruk van BA gekregen...ennuh rijst met geraspte kaas blehhhhh...

• 03 November 2015 - 10:41

Edith:

Hoi Mathilda en Erwin, Jullie hebben inmiddels al het nodige gezien, lees ik. Ja, La Recoleta, San Telmo en La Boca heb ik ook gezien. Vond ik ook indrukwekkend. Heb daar zelfs nog een tangoles gevolgd en een schitterende tango show gezien met diner. Nu zijn jullie dus op weg naar Patagonie. Zo te lezen hebben jullie een comfortabele bus, dus dat scheelt weer. En onderweg zullen jullie natuurlijk ook de nodige schitterende landschappen voorbij zien komen (als het nog niet al te donker is, of na de nacht). Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van jullie avonturen.

• 03 November 2015 - 10:57

Papa En Mama:

Mooie en bijzondere dingen zien en dan een busreis van 19 uur. Wat een groot land, vol verrassingen. Spannend allemaal, ook het eten in de bus.
    We zijn benieuwd naar jullie volgende verslag xxx

• 03 November 2015 - 10:58

Beatrijs:

Wat een geweldige verslagen weer... Als dit zo doorgaat zijn jullie na de vakantie uitgeput

• 03 November 2015 - 15:02

Hoi hoi.

De nationale vogel is de Rufous Hornero (ovenvogel).
    Deze vogel broedt in ovenvormige nesten, gemaakt van dikke klei en vaak gebouwd op een tak.

• 04 November 2015 - 08:18

Lettie:

Leuk, jullie verslagen! In die korte tijd hebben jullie al heel wat moois gezien en beleefd, dat belooft wat! Verheug me er nu al op!

• 04 November 2015 - 16:45

Giacomo:

Het verschil in de condor en de kanarie zit hem in de snavel.....

• 04 November 2015 - 22:28

Ma:

Vandaag,woensdagavond22uur stond jullie bericht voor het eerst op mijn pc.De eersteberichten staan er nu ook op
    Fijn dat de reis goed verlopen is Jullie hebben al heel wat gezien denk ik.
    of ik de foto's goed kan krijgen weet ik nog niet ben nog aan het uitproberen
    geniet nu maar.liefs Ma

• 09 November 2015 - 14:43

Papa En Mama:

Prachtige gebouwen, indrukwekkende foto van de grafkelder van Evita en de fraaie kleuren op de gevels. Leuk.