Niagara Falls - Reisverslag uit Niagara Falls, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu Niagara Falls - Reisverslag uit Niagara Falls, Verenigde Staten van Erwin en Mathilda Schluter - WaarBenJij.nu

Niagara Falls

Door: Mathilda

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Mathilda

30 September 2013 | Verenigde Staten, Niagara Falls

Vandaag hebben we een dagje Niagara Falls aan de Amerikaanse kant gedaan.

Eerst even wat geschiedenis en feitjes over de watervallen:

de Niagara watervallen hebben hun naam van de indianen gekregen die als eersten deze watervallen ontdekten. Niagara heeft als betekenis “donderend water “ en dit is ook de werkelijkheid: als het water neerstort dreunen zowel de aarde als de rotsen. De Canadese Horseshoe Falls (hoefijzerwaterval), de American Falls en de kleinere Bridal Veil Falls vormen met zijn drieën de Niagara watervallen. De Canadese hoefijzerwaterval heeft zijn naam te danken aan zijn halfronde vorm. Deze waterval is de grootste, de mooiste en de bekendste van de drie. Hij neemt 90 procent van het Niagarawater voor zijn rekening.

Bij de waterval is de rivier minder als een meter diep, je kunt de bodem zien door het prachtige blauwe water heen, de rivier is echter breed en de aanvoer van water is gigantisch. In de zomer passeert hier 154 miljoen liter water per minuut, in de winter is dit ruim de helft: 86 miljoen liter water per minuut. De Niagara watervallen vindt je op de Amerikaans – Canadese grens tussen New York State en Ontario, de landen worden met elkaar verbonden door de “Rainbow Bridge”.

Eerst hebben we een film gekeken over de “Daredevils” van de Niagara Falls; was wel interessant om te zien. Daarna zijn we de Maid of the Mist (bootje dat vlak langs de watervallen vaart) opgegaan. Wat een spektakel is dat geweest zeg. Eerst voeren we langs de American and Bridal Veil Falls, waarbij de spray van de watervallen behoorlijk nat kon zijn. Maar dat was nog niets in vergelijk tot het water dat ons afspoelde bij de Horseshoe Falls; gelukkig hadden we een mooie blauwe poncho gekregen, maar desondanks kregen we behoorlijk natte schoenen. De boot bleef er even liggen en dan pas merk, zie en voel je wat een water er naar beneden wordt gestort…ongelooflijk!!

Nadat de boot weer aangelegd had, zijn we aan de linkerkant van de American Falls een stukje omhoog gelopen, vlag langs de Falls. Het leek soms wel alsof je onder de douche stond: zoveel water kreeg je soms over je heen. Hier heb ik – op verzoek – een Scheveningse herinnering achtergelaten; mooi moment!

Erwin z’n shirt was ondanks de poncho behoorlijk nat, dus we besloten maar gelijk naar de Cave of the Winds te gaan; dan konden we – als we weer nat zouden worden – daarna droge kleren aantrekken in het hotel.

Bij de Cave of the Winds kregen we een mooie gele poncho én mooie badslippers met een plastic tasje voor je schoenen. Ik heb m’n broekspijpen maar opgekoppeld, want dat zou niet veels goeds betekenen (Erwin had een ¾ broek aan, dus hoefde dat niet). Hier liep je via een boardwalk die voor de Bridal Veil Falls was aangelegd. In het begin viel de water”overlast” wel mee, in tegenstelling tot waar we eerder hadden gelopen, maar bovenaan de boardwalk stond je op een zogenaamd “Hurricane Deck” echt pal voor de Falls. Een mooie fotoplek maar waar je ook ineens een flinke smak water over je heen kon krijgen. Terwijl ik daar stond waaide mijn poncho op en kreeg ik een waterplens over me heen. M’n spijkerbroek was kledder-kleddernat!

Snel met de “antieke” trolley weer richting hotel en droge kleren aangetrokken. Daarna zijn we weer terug gegaan om meer foto’s te nemen: nu dus vanaf de andere kant dan waar we gisteren stonden en van de Horseshoe Falls. Van die laatste was het alleen erg lastig foto’s nemen door de vele “spray”.

Het was een heerlijk weertje qua temperatuur al heeft de zon zich helaas niet zo laten zien vandaag. Af en toe werden we getrakteerd op een stukje blauwe lucht.

Morgen gaan we de Falls vanaf de Canadese kant bekijken. We zullen te voet de Rainbow Bridge overgaan.

Gelijk alvast maar de melding dat het niet waarschijnlijk is dat we morgenavond een verslag en foto’s zullen plaatsen. We hebben gereserveerd om morgenavond te gaan eten in de Skylon Tower (in Canada), op 236 m. hoogte boven de Niagara Falls. Daarna moeten we weer terug lopen naar de USA. De dag erop (woensdag) zullen we vroeg op pad gaan, aangezien we dan naar ons volgende hotel gaan, in Stowe (Vermont); een lange rit van +/- 460 mijl (dus 110 mijl langer dan gisteren). Foto’s en verslag houden jullie dan nog tegoed!

• 01 Oktober 2013 - 08:19

Bep Van Der Zwan:

Hoi vakantievierders
    Wat een leuk verslag weer van de watervallen. Indrukwekkend om daar te staan en langs te varen. Tja en dat nat worden, dan weet je ook dat je er bent geweest. Ook dat is een leuke herinnering voor later. Mooi dat stukje regenboog toen de zon er net even doorkwam. Fijne dag vanaf de Canadese kant en alvast eet smakelijk daar op grote hoogte en een goede en veilige autorit.
    Veel liefs.

• 01 Oktober 2013 - 09:17

Schluter:

Ik denk,dat dat een hele ervaring is daar bij die watervallen.Overweldigend,denk ik.(Trouwens een goede omschrijving!)
    Was het niet koud met al dat nat?
    Alvast proficiat met jullie Huwelijksverjaardag morgen.Geniet maar nu het nog kan.
    .Pa slaapt npg. Groetjes,Ma

• 01 Oktober 2013 - 09:35

Wat een 'geweldig' verslag.. en wat een ervaring met de 'Maid of the Mist' te varen, en de Cave of the Winds' te 'doen'; dat moet heel indrukwekkend geweest zijn.

En nat worden is dan niet erg.. gelukkig je hotel dichtbij.

Aan de mooie, waterige ( ;-) ) foto's te zien is de camera niet nat geworden; dat had zomaar gekund, denk ik.

Leuk om de achtergrond informatie te lezen..

Heel fijne dag aan de Canadese kant en drive safely!!

ben erg benieuwd naar het volgend verslag met foto's

groetjes van ons

• 01 Oktober 2013 - 11:04

Papa En Mama.:

Lieve Mathilda en Erwin.

Wat een watergeweld en wat een prachtige foto's, zelfs de regenboog is ook te zien op 1 van de foto's. Jullie hebben er wel water over je heen voor over moeten hebben voor dat Scheveningse moment, SUPER. Mooie bijzondere foto.
    Jullie moeten je wel heel klein gevoeld hebben in dat bootje. Kun je alle kleren en schoenen weer droog krijgen voordat jullie weer verder reizen?
    Leuk en fijn dat jullie de watervallen ook van de Canadese kant gaan bekijken en voor in de tower, alvast eet smakelijk.

Liefs xxx

• 01 Oktober 2013 - 11:12

Papa En Mama.:

Ook nu alvast voor de komende reisdag op 2 oktober, Van Harte Gefeliciteerd met jullie 4e trouwdag en een goeie veilige autorit waarin jullie ook weer veel moois in zullen zien.

xxx

• 01 Oktober 2013 - 14:02

Edith:

Hallo Erwin en Mathilda,

Dank weer voor jullie mooie en interessante verslag. Geweldig hoor, wat jullie allemaal zien en meemaken.En morgenavond op 236 m hoogte boven de niagara falls lekker eten......... zal wel een schitterend uitzicht zijn.

Een hele goede reis morgen naar jullie volgende hotel, en tot het volgende verslag.

Groetjes,

Edith

• 01 Oktober 2013 - 19:56

Giacomo:

saaagh, al weer 4 jaar getrouwd? Wat gaat de tijd snel!
    Nou kom ik niet van Scheveningen, maar die moet je wel ff uitleggen....
    En wat moet ik nou morgen lezen? De krant die ik niet heb? Kun je niet gewoon live streamen, hoeven we niks te missen!
    veel plezier en de groeten!
    tanti auguri, giacomo

• 02 Oktober 2013 - 20:09

Stijntje:

Hi Erwin en Mathilda,

Van Harte Gefeliciteerd met jullie Trouwdag! Mooi dat jullie tijdens deze reis een Proost kunnen uitbrengen op elkaar!! Vanavond nemen wij er een voor jullie! Alle goeds en plezier! XX Stijntje

• 11 Oktober 2013 - 13:22

Gina:

..voortaan toch maar gewoon in zwemkleding gaan ... ;-)
    ..zal een hele bijzondere ervaring zijn geweest om met die boot daar te varen...zie je vaak op tv..maar om het echt te doen....
    Typisch gletsjerwater kleur heeft het water ....waar komt het water eigelijk vandaan?

..op naar het verslag van morgen!

Xxx